سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09199970560

پایان نامه مطالعه و شناخت تایپوگرافی در طراحی جلد کتابها ی سیاسی و اجتماعی دهه 70 و 80 ایران

ارسال شده در سایت پایان نامه

 

پایان نامه

 

در اوایل دهه هفتاد جامعه به دو بخش مذهبی، روشنفکر تقسیم می شود و جامعه هنوز سیاه و سفید است.طراحان حوزه فقط برای طیف مذهبی کار می کنندو هنگامی که سفارش های آنها را نگاه می کنیم با انبوهی کتاب مذهبی یا کتابهایی در حوزه ی جنگ روبرو می شویم،  در سال 1370 با فروپاشی شوروی و کمرنگ شدن حزب چپ در تمام دنیا و تبع آن، کمرنگ شدن تقسیم بندی روشنفکر-مذهبی، در ایران، کم کم طیف بینابینی متولد می شود و از میان این طیف طراحانی سر بر می آورند، که بعدها با رسیدن به دوران اصلاحات نام(( دوم خردادی)) به خود می گیرند.

این گروه از طراحان برای هر کسی و با هر اعتقادی کار می کنند. وقتی مخاطب طراح گسترده می شود ناچار است سبک کاری اش را نیز، وسعت ببخشد.

ابراهیم حقیقی که در حوزه ی نشر ایران بسیار کار کرده است معتقد است، در سالهای پس از جنگ با سخت گیری ایدوئولوژی حاکم، دوره ای به وجود می آید که طراحان به خاطر جنبه ی نمادین و اسلامی نقوش،  دست به استفاده از اسلیمی می زنند و چندان در آن به تکرار می رسند که در پی متریال جدید برای کار، به خط روی می آورند و پس از کار کردن در این زمینه قابلیتهای آن را کشف می کنند. در همین دوران و روی کار آمدن دوران اصلاحات، طراحان دوم خردادی برای آن که کتابهایشان، شکل و شمایل جوانانه ای داشته باشد، دست به تغییر معیارهای پیشین می زنند. اولین تجربیات تایپوگرافی خلاق در این دوران شکل می گیرد و پس از این دوران شاهد بسط تایپوگرافی در بین طراحان گرافیک هستیم .

در این دوران است که ظهور تمام و کمال طراحان نسل چهارم طراحان گرافیک ایران  را شاهد هستیم .کسانی چون پارسا نژاد که طرح جلدهایش بیشتر تصویرسازانه بود و حروف صرفا وظیفه ی انتقال اطلاعات را بر عهده داشت و در آثارش از منظر زیبایی شناسانه به حروف نگریسته نمی شد، با پیگیری تصویری کارهایش به وضوح می توان دید پس از سالهای میانه ی دهه هفتاد، دچار تغییر نگرش در حوزه ی نوشتاری می شود و آثارش همانگونه که تصویرگرایانه می ماند،حروف گرایانه هم می شود، یعنی به حروف در کنار تصویر بها داده می شود و این دو مقوله (تصویر و نوشتار) در برهه هایی از هم پیشی می گیرند.

درکارهای بیژن صیفوری و عابدینی تایپوگرافی این دهه بیشتر خود را نشان می دهد و در جلدهای سیاسی آن دوران خود را اثبات می کند به طوری که ناشران برای اینکه جلدهای مشابه ((دوم خردادی)) داشته باشند به طراحان درجه دو سفارش جلدهایی شبیه جلدهای آنها می دهند، هرچند محتوای کتابشان، هیچ ربطی به آن اندیشه نداشته باشد.

نقش و تاثیر تایپوگرافی برروی جلد را با نگاه و مقایسه ای بین  فواصل حساب نشده ی حروف و کلمات که از مقدماتی ترین اصول تایپوگرافی ست، در اوایل دهه هفتاد و پس از آن با گذر از این دوران و رسیدن به اواسط دهه ی هفتاد وتغییر نگرش نسبت به حروف ، می توان مشاهده نمود.

یکی دیگر از دلایلی که هنرمندان به سمت تایپوگرافی کشیده می شوند، آشنایی با تجربیات پیشین است.آثارکسانی چون چون احصایی و زنده رودی در زمینه ی نقاشیخط و تجربیات  افرادی چون  بهزاد گلپایگانی و رضا مافی در حوزه ی تایپوگرافی بر روی جلد ( البته فارغ از اینکه رضا مافی خوشنویس است و نقاشیخط کار می کند، فقط به جهت برخورد خلاقانه اش در تایپوگرافی ) در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 ، الهام بخش طراحان گرافیک در سالهای میانه ی دهه هفتاد می شود. هر چند تجربیات کسانی چون  بیژن صیفوری در زمینه تایپوگرافی از سال 1370 در مجله ((کیهان کاریکاتور))آغاز می شود ولی تا رسیدن به روی جلد، چندسالی طول می کشد.

در این سالها عابدینی، صیفوری، پارسانژاد به تجربیات خود در زمینه ی تایپوگرافی ادامه می دهند و هرکدام فرم هایی را وارد حروف نگاری می کنند. به دلیل اینکه حوزه ی نشر در ایران مهم ترین بخش و پرسفارش ترین حوزه گرافیک است، رد تحولات تایپوگرافیک را در این زمینه از کارهایشان بهتر می توان پیگیری کرد.

عابدینی به سبب کار با کسانی چون صادق زیبا کلام  که از تئوری پردازان جبهه اصلاحات است و ابراهیم نبوی که از طنزپردازان سیاسی آن دوران است،کارهایش در زمینه ی سیاسی زیاد می شود و به جایی می رسد که روی جلد و داخل کتاب ((قصه ی کوتوله ها و درازها))  اثر ابراهیم نبوی را با  نقش محوری تایپوگرافی می سازد.

بیژن صیفوری هم غالبا در نشرهای (( ذکر )) و (( طرح نو ))به طراحی های اجتماعی سیاسی می پرداخت و از همین دوران در پی یافتن شیوه ای متفاوت برای استفاده از حروف در طراحی جلدهایش است.

پارسانژاد هم با انتشارات سوره ی مهر که وابسته به حوزه ی هنری بود (و هست) و اندیشه های سیاسی مذهبی افرادی چون شهید آوینی در آن جریان داشت، کار می کرد و نقش حروف در آثارش بارزتر شده بود. اینگونه بود که شروع تحولات تایپوگرافی در حوزه نشر با کار این افراد و البته بسیاری دیگر درزمینه ی سیاسی، اجتماعی،  بارز شد.

در همین دوران است که بسیاری ابداعات و بازنگری به شیوه های پیشین حروف نگاری را شاهد هستیم، شیوه هایی نظیر سوار کردن حروف برروی هم، قطع کردن قسمت هایی از حروف و بالا کشیدن تنه ی حروف، استفاده از کلمات معکوس، نزدیک کردن نقطه ها به حروف، استفاده از جلوه های حروف خوشنویسی در حروف تایپی  مانند استفاده از(ی) معکوس خط نستعلیق در حروف تایپی.

 

متن کامل در لینک زیر :

پایان نامه حقوق

مطالعه و شناخت تایپوگرافی در طراحی جلد کتابها ی سیاسی و اجتماعی دهه 70 و 80 ایران

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

پایان نامه : رابطه بین دینداری اسلامی و ادراک ساکنین از پیامدهای فرهنگی- اجتماعی گردشگری
پایان نام بررسی دقت نرم افزار های (ABAQUS,ANSYS,NASTRAN)
پایان نامه بررسی تأثیر نااطمینانی حاصل از سیاست های اقتصادی دولت بر رشد اقتصادی
پایان نامه بررسی نقش و اثرات تمرکز مالکیت بر معیارهای ریسک مطلوب و نامطلوب در شرکت های پذیرفته شده د...
دانلود پایان نامه ارشد : بررسی مفاهیم در شرکت های تجاری