سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09199970560

پایان نامه بررسی تطبیقی شهادت زنان در مذاهب خمسه

ارسال شده در سایت پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد یاسوج

دانشکده الهیات

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد فقه و حقوق

گرایش: فقه و مبانی حقوق

عنوان:

بررسی تطبیقی شهادت زنان در مذاهب خمسه

استاد راهنما:

 دکتر محمد رضا شاهرودی

استاد مشاور:

دکتر بختیار نصیری اوانکی

چکیده

بررسی تطبیقی شهادت زنان در مذاهب خمسه

به وسیله­ی:

الهه الماسی

موضوعی که در این رساله به آن پرداخته می‌شود، بررسی تطبیقی شهادت زنان در مذاهب خمسه می‌باشد.

هدف از نگارش این تحقیق، بیان نظرات مختلف فقهای شیعه و عامه در مسأله‌ی شهادت زنان بوده که به مقایسه این دیدگاه‌ها می­پردازد.

این پژوهش، سعی در تبیین مفهوم ادله اثبات و انواع آن و سپس به تبیین مفهوم شهادت و به حق و تکلیفی بودن شهادت می‌پردازد. سپس نظر فقها را در حق شهادت بررسی کرده و به معرفی کسانی می‌پردازد که در فقه امامیه و عامه، صلاحیت شهادت به آنها تعلق می‌گیرد. در نهایت اختلاف‌نظر فقه امامیه و عامه در شرایط و مسائل شهادت زنان بیان می‌کند.

در راستای تحقق مسائل یاد شده، از منابع فقهی استفاده شده که این امر از طریق روش کتابخانه‌ای، صورت گرفته است.

در لغت شهادت عبارت است از اینکه شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوی و به ضرر دیگری اعلام اطلاع و خبر از وقوع امری نماید. فقهاء با استناد به آیات و روایات مشروعیت شهادت را ثابت نموده و آن را واجب کفائی دانسته­اند.

اکثر فقهای فِرق اسلامی فرموده­اند در قسم اول شهادت زنان پذیرفته نیست و بعضاً در پاره­ای از موارد مثل شهادت بر زنا استثناء قائل شده­اند اما در حق الناس تقسیمات و اختلاف آراء وجود دارد و در فصل اول در این باره بحث خواهد شد.
نزد فقهای فرق اسلامی در این تقسیم بندی اندکی تفاوت وجود دارد. ادای شهادت از نظر فقه و حقوق یک تکلیف و نه یک حق است و شارع گاهی که شهادت زنان را نپذیرفته در واقع تکلیفی را از زنان سلب نموده نه اینکه آنها را از حقی محروم کرده باشد ضمن اینکه با این حکم آنان را از خطراتی که در برخی مواقع متوجه شاهد می­گردد و از مشقاتی که احیاناً برای حضور در دادگاه لازم است متحمل شوند، مصونیت بخشیده است و با این معافیت بخشی زنان از یک تکلیف نه فقط به آنان که تبعاً به خانواده نیز مساعدت نموده است.

واژه های کلیدی : شهادت ، مذاهب خمسه ، ادله اثبات دعوی ، ارزش زنان در اسلام

مقدمه

هر مکتب و ایدئولوژى براى فراخوانى جامعه به سوى خویش باید نیازهاى فطرى انسان ها و مشکلات جوامع را در نظر گرفته، بر طبق آن، مبانى خویش را بنیان و به جامعه ارائه نماید:

(فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا…)

چرا که بدون توجـه به نیازهاى بشر در زندگى هیچ مکتبى موفـق به جذب مردم به سوى خویش نمی شود. یکى از راه هاى پذیرش جامعه سهولت در دین است که به همان فطرى بودن و برآوردن نیاز بشر بر می­گردد: بعثنى بالحنیفیّه السهله السمحه.

بر همین اساس، خداوند حکیم ـ که آفریدگار انسان خاکى است و آگاه­تر از همه به نیازهاى بشر ـ به پیامبران خود دستور داده است که به گونه­اى در دعوت خود برنامه­ریزى کنند که گسترش عدالت و رفع ظلم و تبعیض در جامعه را به دنبال داشته باشد. با توجه به همین ملاک، خداوند حکیم در قرآن به پیامبر خویش یادآورى مى­نماید که پروردگارت هیچ­گاه به بندگانش ظلم نمى­نماید و ارزش هر انسانى را بسته به نوع اعمالش مى­داند و هیچ انسانى را بر انسان دیگر ترجیح نداده است. او معیار تقرب به خود را پرهیزگارى و اعمـال صالح دانسته، نه قومیـت و جنسیت، که آن هم باز به نفـع انسان هاست; چرا که تقوا مانع از تعدى و ظلم است.

بر همین اساس، تمامى احکام نیز باید بر مبناى عدالت استوار باشد و این اصل استثنا بردار نیست. بنابراین، تمامى پیروان مکاتب عدالت محور مى توانند هر حکمى را که مخالف عدالت و موافق ظلم و تبعیض دیدند، مورد خدشه و شبهه قرار دهند; چرا که میزان در هر حکمى از طرف شارع عدالت قرار داده شده است.

واضح است که شارع حکیم هیچ گاه حکمى ظالمانه صادر نخواهد کرد و در مواردى که در کتاب و سنت در حکمى شائبه عدم عدالت وجود دارد، باید به مبانى آن و طریق استنباط آن رجوع کرد.

حال با توجه به این اصل و ملاک مهم در جعل احکام شرعى، یکى از احکامى که امروزه در آن شبهه تبعیض و عدم عدالت و برابرى مطرح شده، مسأله عدم تساوى شهادت زنان با مردان است. این عدم تساوى هم در مباحث مربوط به دعاوى مطرح است و هم در اثبات برخى از احکام شرعى، مانند رؤیت هلال ماه. در برخى دعاوى مثل حدود عِرضى و یا برخى از احکام شرعى مانند ثبوت طلاق به طور کلى شهادت زنان نفى گردیده است که موجب بروز شبهه عدم عدالت در این حکم شده است.

با توجه به شبهات طرح شده در موضوع شهادت زنان، در این نوشتار در پى آن هستیم که با دو هدف به بررسى ادله شهادت زنان در کتاب و سنت و اقوال فقها بپردازیم: اول آن که ببینیم آیا اصلا چنین حکمى از طرف شارع صادر شده یا خیر; بدین معنا که شارع حکیمى که تبعیض و ظلم را در احکام خویش نفى کرده است، آیا در این مورد یک حکم کلى بر موضوعات فقهى و دعاوى که نیاز به شهادت شهود دارد، نموده است و ارزش شهادت دو زن را برابر شهادت یک مرد دانسته است؟ یا این که اصلا چنین حکم کلى وضع نکرده است که این صورت دیگر شبهه تبعیض وجود ندارد و نمى توان حکم اسلام در شهادت زنان را مورد مناقشه و مخالفت عدالت برشمرد.

دوم آن که اگر در مواردى به وسیله ادله متقن و نصوص صریح ثابت گردید که ارزش شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و یا این که اصلا شهادت زنان مورد پذیرش نیست، جهت توجیه این حکم چه باید کرد. براى دستیابى به این دو هدف، این نوشتار در دو بخش تنظیم گردیده است که در بخش اول آن به مباحثى همچون ارزش شهادت زن و اصل عملى در شهادت و دلایل عمومى عدم تساوى شهادت زن و مرد، پرداخته شده است.

بخش دوم ـ که محور اصلى این نوشتار است ـ شامل بررسى و کنکاشى در ادله موضوعاتى همچون شهادت زنان در امور مالى، رؤیت هلال، طلاق، رضاع، نکاح… و حدود (عرضى و غیر عرضى) است.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

پایان نامه بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و منابع قدرت در مدیران ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان ...
پایان نامه بررسی رفتار فیزیکی و مکانیکی نانو کامپوزیت های تهیه شده بر پایه الاستومر پلی الفینی و نا...
پایان نامه بررسی رابطه بین بازده حسابداری و بازده بازار سرمایه در بورس تهران
پایان نامه ارشد رابطه آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی
پایان نامه عملکرد حافظه تأخیری چهره‌ها در بین افراد شهری و روستایی