سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09199970560

پایان نامه:معناي هنر با روش‌هاي گوناگون و از نظر نظام‌هاي فكري و جهان‌بيني‌هاي مختلف

ارسال شده در هنر - گرافیک - صنایع دستی

در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:معناي هنر با روش‌هاي گوناگون و از نظر نظام‌هاي فكري و جهان‌بيني‌هاي مختلف

معناي هنر و تعريف آن با روش‌هاي گوناگون و از نظر نظام‌هاي فكري و جهان‌بيني‌هاي مختلف مورد پژوهش و بررسي واقع شده و مطالب زيادي در اين زمينه موجود است. فلاسفه، زيبائي شناسان، مورخين، باستان شناسان، مردم شناسان و بالاخره ناقدين هنر نيز به نوبه خود هر يك از منظر خاص خود موضوع را بررسي كرده و سعي كرده‌اند راه به جائي ببرند. اما تاكنون يك تعريف واحد و مقبول همگان ارائه نشده است. بلكه برخلاف تصور، مسأله آنقدر گسترده و پيچيده است كه پژوهشگر به ياد اين دو بيتي خيام مي‌افتد كه :

آنانكه محط فضل و آداب شدند                                   در جمع كمال شمع اصحاب شدند

ره زين شب تاريك نبردند برون                                    گفتند فسانه‌اي و در خواب شدند

علاوه بر اختلاف روش‌ها، اختلاف مشرب‌ها و روحيات، اختلاف جهان‌بيني‌ها و مرام‌ها نيز مزيد بر علت شده، و به اختلافات دامن زده است. در صورتي كه هنر يك مقولة علمي و يا تجربي نيست كه بتوان مستقل از ذهنيت‌ها و روحيات و حتي اهداف و آرمان‌هاي فردي و اجتماعي به آن پرداخت و يا آن را تعريف كرد. اگر در علوم محض و علوم تجربي بتوان تا حدودي ـ و تاكيد مي‌كنم تا حدودي ـ شاهد و مشهود را از يكديگر جدا كرد، در مورد هنر به هيچ روي نمي‌توان «تماشاگر» و «بازيگر» يا «ناظر» و «منظر» را از يكديگر جدا كرد. در امور هنري، ناظر، منظر و منظور چنان با يكديگر آميخته‌اند كه نه تنها جدا كردنشان از يكديگر دشوار است، بلكه در آميختگي اين سه عنصر شناخت چنان عميق است كه منجر به پيدايش نظريات كاملاً متفاوت در تعريف هنر شده. در حالي كه هيچ يك از اين نظريات را نمي‌توان كامل و بي‌عيب و نقص دانست. تعدادي از اين تعاريف به شرح زير است:

– استعداد تجسم آزادانه بخشيدن به افكار

– انتقال احساسات و عواطف

– گريز از هيولي (بي‌شكلي ماده خالص ـ فلاسفة يونان) يا جبران خلاء و تنگي فضاي عالم خاكي

– كوششي براي خلق زيبايي يا‌ آفرينش صور لذتبخش

– عاطفه‌اي كه صورت خوب از آن حاصل شود

– بيان و خلق

– روزنه‌اي به ماوراء يا كوششي براي اتصال به منشاء وجود

– انجام كاري برحسب قواعد يا به دست آوردن نتيجه از طريق استعدادهاي طبيعي

– درك بي شائبه از جهان و…

به طوري كه ملاحظه مي‌شود اين تعاريف بعضاً تفاوت‌هاي اساسي با يكديگر دارند. بعضي اشراقي و عارفانه‌اند برخي فلسفي. و برخي واقع‌گرايانه و تحققي (پوزيتيويستي). بعضي‌ها بسيار كلي و عمومي و بعضي‌ها خاص هستند. بعضي اساساً واجد ويژگيهاي اوليه يك تعريف علمي كه عبارتست از جامع و مانع بودن نمي‌باشند (تعداد زيادي از اين نوع تعاريف وجود دارند كه ذكرشان در اين مختصر نمي‌گنجد).

در عين حال اين پراكندگي و اختلاف آراء موجب نمي‌شود كه گمان كنيم پژوهش‌ها و مطالعات تفصيلي و زيادي كه تاكنون براي كشف ماهيت هنر و منشاء آن شده بي‌فايده بوده و يا خواهد بود. برخلاف، در فراگرد اين پژوهش‌هاي تاريخي و كوشش‌هاي نظري، همواره چشم‌اندازهاي تازه‌اي پيدا شده و ناشناخته‌هائي به شناسائي آمده، و مسائلي به تدريج طي شده و چيزهاي بسياري كشف شده كه قبلاً مشكوف نبوده است.

از طرف ديگر بد نيست به اين مطلب توجه كنيم كه آنچه بسياري از اوقات به عنوان تعريف هنر تلقي مي‌شود اساساً تعريف هنر نيست، بلكه يا بيان منشاء هنر است يا توصيف هنر و يا احكام و دستورات و راهبردها. بايد اين چهار مقوله را از يكديگر تشخيص داد و هر يك جداگانه مورد بررسي و نقادي و تجزيه و تحليل واقع شوند. به عنوان نمونه نظريات و مباحثاتي كه تحت عنوان «هنر براي هنر» يا «هنر براي مردم» (جامعه) ابراز مي‌شوند، گر چه خارج از حوزه فلسفه هنر نيست اما غالباً دستوري

(Normative) يا راهبردي بوده ارزشي علمي ندارند. اين دو نظريه آنچناكه گاهي كاملاً متناقض مي‌نمايند آنقدرها هم متناقض نيستند. البته متفاوت هستند اما لزوماً و تحت همه شرايط تاريخي  متناقض نبوده‌اند و نمي‌باشند. وقتي به مقصود گويندگان و شارحين اين نظريات توجه كنيم مي‌بينيم داستان به اين صورت نيست كه هر كه مي‌گويد هنر براي هنر لزوماً مقاصد فردپرستانه، غيراجتماعي و يا بدتر از آن ضداخلاقي داشته باشد، و يا هركس مي‌گويد هنر براي جامعه به لطافت‌ها و عناصر درون شخصيتي، درون ذاتي و عاطفي هنر توجه نداشته باشد و نداند كه هنر از دل برمي‌آيد و در محدوده خشك ديدگاه‌هاي اجتماعي با اهداف سياسي نمي‌گنجد. درگيري‌ها و نفي و اثبات‌هاي تحت اين عنوان در سطوح پايين تخصصي غالباً شعاري، مجادله آميز، و مناقشات لفظي ناشي از تعبير و تفسير دلخواهانه و ظاهر كلامي و لغوي اين دو راهبر است. برخورد صوري هم با اين داستان كه داراي يك سير تحول طولاني (يكصد ساله يا بيشتر) با زير و بم‌ها، فراز و نشيب‌ها، درست و نادرستيها، تنوع‌ها و گرايشات گوناگون، و تعابير و تفاسير و ديدگاه هاي متفاوت در درون هر يك از دو جريان است، راه به جائي نبرده، نمي‌برد و نخواهد برد. اين دو جريان هر يك داراي بسترهاي تاريخي  ـ اجتماعي و موجبات خاصي هستند كه به نوبه خود قابل توجيه و قابل درك است. هر گونه داوري بدون درك و فهم موجبات، خاستگاه‌ها و بستر تاريخي ـ اجتماعي هر يك، نادرست و سطحي است و به تنزيه و  تفكيرهاي يك جانبه مي‌انجامد.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

معناي هنر با روش‌هاي گوناگون و از نظر نظام‌هاي فكري و جهان‌بيني‌هاي مختلف

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

دانلود پایان نامه مقطع کارشناسی رشته هنر درباره اصول و مباني پست مدرنيسم
دانلود کامل پایان نامه رشته هنر با موضوع موسيقي محلي آذربايجان
دانلود کامل پایان نامه رشته هنر درباره خط
دانلود پایان نامه مقطع کاردانی رشته هنر درباره سازهای بادی
تحقیق :رنگ ها