سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09199970560

دانلود کامل پایان نامه کارشناسی رشته هنر درباره طراحي لباس

ارسال شده در هنر - گرافیک - صنایع دستی

در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 طراحي چيست؟

هنر طراحي سابقة بسيار كهن دارد. قديمي‌ترين طرحها مربوط به دوراني مي‌شود كه بشر در غارها زندگي‌مي‌كرد. نمونه‌هايي از اين طرح‌ها در غارهاي اسپانيا و جنوب فرانسه، روش طراحي بشر اوليه را به ما روشن‌مي‌سازد. ابزار كار طراحان غارنشين از استخوان حيواناتي كه براي تغذيه شكار‌مي‌كردند تهيه‌مي‌شد.

 انسان و طراحي:

طراحي بيان تصويري فرد از حالات و ذهنيّات دروني و يا نمايش واقعيات بيروني با مفهومي خاص است. به عبارت ديگر طراحي را مي‌توان به يادداشتهاي تصويري شبيه‌كرد كه حاوي افكار و ذهنيات ما مي‌باشد در واقع عاملي كه انسان را وادار به طراحي مي‌كند ديدن و يا احساس تصوراتي است كه در ذهن آنها موج‌مي‌زند. انسان دردوران كودكي تمايل به طراحي را در خود احساس مي‌كند. كودكان با خط‌خطي‌كردن ديوار يا كاغذ، اين تمايل به طراحي را در خود احساس‌مي‌كنند و بروز‌مي‌دهند و با اين عمل انديشه و تخيل خود را به تصوير مي‌كشند.

كودك با اين وسيله سخن‌مي‌گويد. و آنچه را كه حس‌كرده و نمي‌تواند بازبان بگويد به وسيلة خط و رنگ بيان مي‌كند.

ابزار و وسايل طراحي:

وسايل عمده‌اي كه در طراحي به كارمي‌روند به سه گروه زير طبقه‌بندي مي‌شوند.

الف) سطوح اثرپذير

ب) وسايل و ابزار اثرگذار

ج) ابزار و وسايل فرعي و كمكي

الف) سطوح اثرپذير:

پيش از پيدايش كاغذ طراحان آثار خود را روي ديوارة غارها، پوست حيوانات، پوست درختان و يا روي سنگها و تپه‌هاي بزرگ نقش‌مي‌بستند ولي در اثر تغييرات جوي به مرور زمان فرسوده‌شده و از بين رفته‌است. از زماني كه كاغذ به وسيله « تساي‌لون» اختراع‌شد وسيله تازه‌اي براي نگارش و طراحي مطرح‌گرديد. كاغذ عبارت‌است از ورقه‌اي نازك كه از الياف گياهي ساخته‌مي‌شود ودر حال‌حاضر به دو صورت « شيت» و « رول» عرضه‌مي‌شود. كاغذ شيت در ابعاد بزرگ به فروش مي‌رسد كه با توجه به نوع مصرف به وسيله دستگاه برش كاغذ به قطعه كوچكتر تقسيم مي‌شوند. بافت و جنس كاغذها نيزمتفاوت بوده و هريك براي ابزار خاصي مناسب است. انواع كاغذها عبارتند از:

كاغذ پوستي ـ كاغذ كاهي ـ كالك ـ كاغذ گراف ـ كاغذ سفيد نازك ـ كاغذ زبرـ برّاق گلاسه و نيم گلاسه ـ كاغذ مكنده ـ انواع مقواها، سفيد و رنگي و مقواي پاستل در رنگهاي مختلف، مقواي ماكت و…

 ب) ابزار ووسايل اثرگذار:

وسيله‌اي كه بتوان با آن بر روي كاغذ اثري ايجاد كرد مثل زغال، مداد و گچ و… ابزار اثرگذار ناميده‌مي‌شوند.

  • زغال: زغال يكي از قديمي‌ترين وسايل طراحي است كه استادان قديم از آن براي طراحي استفاده‌مي‌كردند.
  • مداد: مدادهاي طراحي با توجه به شكل نوك، بدنه و ميزان سختي يا نرمي گرافيت (مغزمداد) در انواع مختلف عرضه‌مي‌گردند مدادهاي سخت با علامت F و H و مدادهاي نرم با علامت B معرفي مي‌شوند. ميزان نرمي و سختي مداد با شماره‌هايي كه در كنار علامت آن مي‌گذارند مشخص‌مي‌شود. سخت‌ترين مداد 9H و نرمترين مداد6B است و مداد HB حد فاصل اين دو مي‌باشد.

مداردهاي سخت براي ايجاد خطوط كمرنگ و ظريف و دقيق و مدادهاي نرم براي خطوط تيره و محكم و مدادهاي نرمتر براي ايجاد سطوح وسيع سايه‌روشن‌ها در چين و شكن لباس و پارچه مناسب‌هستند.

مداد اتود: مدادهاي فلزي يا پلاستيكي هستند كه با شماره‌هاي (5/0) يا (7/0) عرضه‌مي‌شوند. و مغز اين نوع مدادها به صورت مجزا مي‌باشند.

  1. پاستل: پاستل به دو صورت گچي و روغني مي‌باشد.

پاستل گچي همانند گچ تحرير است ولي لطيفتر و با امكانات رنگ‌آميزي بيشتر و ثبات آن بيشتر است.

پاستل روغني شباهت زيادي به مداد شمعي دارد.

  1. مداد كنته: مانند مداد معمولي است ولي مغز آن از جنس زغال نسبتاً چرب‌مي‌باشد.
  2. مداد شمعي: تركيبي است از مواد رنگين و مواد پارافيني ودر برابر آب مقاوم است.
  3. مداد رنگي: ساده‌ترين و سريعترين ابزار نقاشي است كه بوسيله آن مي‌توان خطوط نازك و ظريف و نيز سطح‌هاي رنگي بزرگ و همچنين انواع رنگها و نيم‌رنگها را بوجودآورد.

با مداد رنگي مي‌توان روي هر نوع كاغذي نقاشي‌كرد بجز كاغذهاي صاف و صيقلي و بسيار براق چون روي اين نوع كاغذها مداد رنگي ليز مي‌خورد ودر نتيجه خط بريده‌بريده منقطع مي‌شود.

  1. آبرنگ: آبرنگ معمولاً در دو شكل وجود دارد، بصورت خميري درداخل تيوپ و شكل ديگر آن بصورت قرص وجود دارد كه به محض اينكه قلم‌موي مرطوب را به آن بمالند رنگ آماده استفاده‌كردن‌است. جوهرهاي رنگي كه به صورت قلمهاي خودنويس ـ روان نويس ـ خودكار ـ ماژيك ساخته‌مي‌شوند كه عموماً يكبار مصرف هستند و نيز مركبهاي رنگي (اكولين) تمبرا و اكريليك از جمله مواد طراحي خيس هستند.
  2. گواش: رنگ گواش مخلوطي است از پودر رنگ، چسب و آب مي‌باشد، اين رنگ در آب حل مي‌شود. گواش خاصيت پوشانندگي دارد و اگر زياد رقيق شود به صورت آبرنگ هم مي‌توان از آن استفاده‌كرد.
  3. قلم‌موي آبرنگ: قلم موي آبرنگ بايد داراي انعطاف زياد بوده و از موي نرم و مرغوب تهيه شود. مواد طراحي خيس تماماً با قلم‌مو به كار گرفته‌مي‌شوند.
  4. قلم آهني: جنس آن از فولاد آب‌ديده و ضدزنگ است، كه از قديمي‌ترين نوع اين قلم مي‌توان به قلم فرانسه اشاره‌كرد. با اين قلم و مركب مي‌توان طراحي كرد. به هنگام استفاده از شيوة كلاژ در طراحي لباس، زيباتون ـ ليتراست و كاغذ كادونيز به عنوان مواد اثرگذار كمك بسياري به طراح لباس مي‌كند.

ج) ابزار و وسايل كمكي و فرعي: اين ابزار عبارتند از : تخته‌شاسي ـ گيره كاغذ ـ سه‌پايه‌ طراحي فيكساتيو ـ تيغ و كاتر ـ تراش ـ پاك‌كن ـ كاغذ سمباده و محو‌كن و…

  • تخته‌شاسي: به عنوان زيردستي مي‌توان از تخته ويا مقواي ضخيم استفاده‌كرد.
  • گيره: براي ثابت‌ نگه‌داشتن كاغذ روي تخته‌شاسي بكارمي‌رود.
  • سه پايه‌طراحي: وسيله‌اي است كه تخته‌شاسي را به صورت مايل در مقابل طراح نگه‌مي‌دارد.
  • فيكساتيو: براي ثابت نگه‌داشتن طرحهاي مدادي و زغالي بكار‌مي‌رود و از لك‌شدن آنها

جلوگيري مي‌كند براي استفاده از فيكساتيو، آن را به صورت مايل روي كار مي‌پاشند، فاصله آن تا طرح بايد حدود 25 سانتي‌متر باشد. و بهتر است در هواي آزاد قرارگيرد.

  • كاغذ سمباده براي تيزكردن و شكل‌دادن به نوك مداد و زغال و… بكارمي‌رود.
  • تيغ (كاتر) براي برش‌دادن كاغذ يا تراشيدن مداد طراحي‌بكار مي‌رود.
  • محوكن: كاغذ لوله‌اي فشرده‌اي به شكل مداد است كه پس از طراحي براي ساييدن بعضي قسمتهاي طراحي مورد استفاده‌قرارمي‌گيرد تا سايه‌هاي ظريف و بسيار نرمي ايجاد شود.
  • پالت: وسيله‌اي است براي تركيب‌كردن رنگها.
  • فوتك: وسيله‌اي براي پاشيدن رنگ (از مسواك هم مي‌توان بجاي فوتك استفاده‌كرد)
  • لتراست: همان حروف برگردان است با اشكال مختلف
  • زيباتون: ورق شيشه‌اي طرح‌دار كه پشت آن چسب‌دارد.

طراحي شامل سه‌گونه مهم است:

اسكيس يادداشتهاي تصويري:

اسكيس، نوعي طراحي سريع است كه احساس لحظه‌اي طرح را بيان مي‌كند. يادداشت‌هاي سريع تصويري كه بدون نمايش جزئيات اجراشده‌اند در همين مرحله هم ارزش زيادي دارند. بعضي از اسكيسها جنبة مقدماتي دارند و براي تهيه اثر هنري ديگري اجرامي‌شوند.

 اتود يا پيش‌طرحها و تمرينهاي طراحي:

اتود يا تمرين طراحي با دقت زمان بيشتري اجرا و تكميل‌مي‌شود.

طراحي كامل:

طراحي كامل مجموعة كاملي، شامل انسان، فضا و… بر پاية اصول آناتومي عمق‌نمايي و حجم‌نمايي نمايش‌داده‌مي‌شود. علاوه بر برداشت‌هاي شخصي يا تجربه‌هاي آزاد طرح از موضوعات گوناگون با بيان مستقل به صورتهاي متنوع در حوزة طراحي مطرح‌مي‌شود اين نوع طراحي شامل مراحل تركيب عناصري چون خط، شكل، رنگ، بافت و فضا بر پاية اصول طرح است و جنبة كاربردي دارد.

 عناصر بصري:

عناصر بصري عبارتند از: نقطه، خط، سطح، حجم، بافت و….

نقطه:

اولين عنصر بصري نقطه است. كه مبدأ پيدايشِ فرم مي‌باشد. نقطه به عنوان ساده‌ترين و ناچيز‌ترين عنصر تصويري در شرايط خاصي جلوه‌هاي تازه به خود مي‌گيرد، ممكن است كوچك يا بزرگ باشد. البته بستگي دارد كه در چه فضايي قرارگرفته‌باشد نقطه ممكن است از نظر شكل نيز متفاوت باشد، اما شكل معمول و متداول نقطه به صورت دايره مطرح‌مي‌شود. در تعريف نقطه مي‌توان گفت: اولين اثري كه يك شيء مثل مداد يا گچ و… برروي صفحه مي‌گذارد نقطه محسوب‌مي‌شود.

خط:

خط در حوزة طراحي ، قديمي‌ترين، مهم‌ترين و قاطع‌ترين عنصر بصري است. به طور كلي خط، نقطه در حال حركت و ساده‌ترين شكل نمايش تحرك است، مجموعه خطوطي كه انسان مي‌تواند به وجود آورد سه نوع است، حركت يكنواخت دست در يك جهت خط مستقيم به‌وجود‌مي‌آورد ‌و خط مستقيم هم در سه حالت مختلف ترسيم‌مي‌شود:‌1- حالت عمودي،2- ا‌‌فقي،

  • مورب، ما به صورت غريزي نسبت به جهت خطوط واكنش نشان‌مي‌دهيم. خط عمودي از نظر بصري احساس تعادل و ثبات را برمي‌انگيزد. خط افقي آرايش و يكنواختي و خط مورب و مايل پوياترين خط است كه حالتي ناپايدار دارد. اين خط براي ايجاد تعادل به عناصر ديگري مانند خطوط عمودي و افقي نيازمند است.

اگر دست در جهات مختلف حركت‌كند خطوط منحني يا شكسته ايجاد‌مي‌شود. خطوط منحني با حركت ملايم دست و خطوط شكسته با تغيير حركت دست در جهات و زاويه‌هاي مختلف ايجاد‌مي‌شود.

سطح:

سطح سومين عنصر بصري است كه دو بعد (طول و عرض) دارد. سطوح به دو بخش عمدة سطوح هندسي و سطوح غيرهندسي تقسيم‌مي‌شوند. سطوح هندسي را انسان از ترسيم با قاعده خطوط ايجاد‌كرده‌است، مانند دايره، مثلث و مربع كه سطوح اوليه هستند. سطوح غير هندسي، به صورتهاي متنوع در طبيعت وجود دارند. نمايش سطوح مختلف اغلب با كشيدن خط پيرامون آنها صورت مي‌گيرد.

حجم:

هرگاه يك شكل داراي بعد سوم (ضخامت) باشد و قسمتي از فضا را اشغال‌كند به آن حجم‌گويند.

تعريف ديگر حجم اين است كه فضاي محصور در ميان چند سطوح را حجم‌مي‌گويند.

حجم به طوركلي به دوصورت خطي و سطحي ديده‌مي‌شود.

حجم خطي: حجم را مي‌توان به صورت چند خط نشان داد و با استفاده از سيم ـ چوبهاي باريك و نخ و…

حجم سطحي: اين گونه اجسام با استفاده از ورقهاي فلزي ، لايه‌هاي چوبي، پلاستيكي و غيره قابل ساخت مي‌باشد.

بافت:

بافت كيفيّت لايه سطحي پديده‌هاست كه با ديدن و لمس‌كردن آن را احساس مي‌كنيم. بافت حقيقي هم كيفيت بصري دارد و هم لامسه‌اي كه هريك احساس خاصي در انسان برمي‌انگيزد. در بسياري از آثار هنري بافت فقط كيفيت بصري دارد. يعني دريافت‌ها از بافت تنها از طريق ديدن انجام‌مي‌شود.

انواع كاغذ با بافت ريز و درشت، پارچه بوم با بافت نرم و خشن يا سطوح چوبي و… عامل ايجاد بافتهاي متفاوتي هستند.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

از لینک زیر می توانید دانلود کنید :

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته هنر درباره طراحي لباس

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

دانلود متن کامل پایان نامه نگاه‌ و معنا در هنر عكاسي
دانلود متن کامل مقاله درباذه نقاشي معاصر ايران
دانلود کامل پایان نامه رشته هنر با موضوع نشانه شناسي بازيگر تاویل کنش
دانلود پایان نامه رشته هنر درباره نقش فرش از هخامنشیان تا قاجاریه
دانلود کامل پایان نامه مقطع کارشناسی رشته هنر با موضوع تاریخ هنر