سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09199970560

دانلود کامل پایان نامه کارشناسی درباره ديجيتال سازي صوت و تكنولوژي هاي آن

ارسال شده در متفرقه

در این پست می توانید متن کامل پایان نامه کارشناسی درباره ديجيتال سازي صوت و تكنولوژي هاي آن را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 عنوان پروژه: 

ديجيتال سازي صوت و تكنولوژيهاي آن

نام دانشجو:

علي سليماني والا   

نام استاد:

جناب آقاي رئيسي

 تاریخچه صدا در کامپیوتر و دلایل برای به وجود آمدن کارت های صدا ———————————————— 5

برخي از اصطلاحات در صدا —————————————————————————————- 6

طرز كار كارت صدا ————————————————————————————————- 9

عملیات کارت صدا ————————————————————————————————- 10

فشرده سازي صدا ———————————————– ————————————————— 11

الگوریتم فشرده سازی mp3 —————————————————————————————- 13

مقايسه فرمتهاي فشرده سازي —————————————————————————————– 14

EQ —————————————————————————————————————- 16

الكتروآكوستيك ——————————————————————————————————- 18

ساختمان ميكروفونها————————————————————————————————- 19

ميكروفونهاي ذغالي (كربن دار) ————————————————————————————– 20

ميكروفونهاي الكتريت (Electret Cendenser Mc) —————————————————————24

مكانيزم ميكروفون گانGun) ) —————————————————————————————28

بخش دوم – ميكروفونها (مبدلهاي الكتروآكوستيكي) ——————————————————————- 33

مشخصه های فنی بلندگو——————————————————————————————— 37

موسيقي الكترونيك ————————————————————————————————— 40

مكالمه بين دستگاههاي موسيقي (MIDI) ——————————————————————————42

سيستم كامپيوتري موسيقي ——————————————————————————————- 44

اطلاعاتي ديگر در مورد MIDI و موسيقي الكترونيك كانال———————————————————— 45

پيامهاي صوتي—————————————————– ———————————————– 47

سرعت————————————————————————————————————- 49

براي جلوگيري از اشكالات MIDI چه بايد كرد———————————————————————– 50

نگاهی بر سیستم های پخش صوتی محیطی چند گانه دالبی———————————————————— 51

ده نكته درباره ي شگفتي هاي «صدا»——————————————————————————- 53

 

مقدمه:

  • از مشاهداتی که در زمانهای قدیم انجام شده و بدست ما رسیده معلوم می‌شود، این مطلب که: «صوت بوسیله هوا از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌گردد»، مورد قبول عموم بوده است. در حقیقت ارسطو اصرار ورزیده است به اینکه حرکت آزمایشهای مربوط به هوا در نقل انتقال صوت مؤثر است، ولی این موضوع مانند سایر مطالبی که در فیزیک بیان نموده با ابهام توأم می‌باشد.

سیر تحولی و رشد

  • نظر به اینکه در موقع انتقال صوت ، آزمایشهای مربوط به هوا حرکت نمی‌کند، تعجب آور نیست اگر بگوییم که فلاسفه دیگر معاصر ارسطو این عقیده او را تکذیب نمودند و به همین طریق در دوره گالیله ـ فیلسوف فرانسوی موسوم به کاساندی (1655 ـ 1592) جریانی از اجزاء کوچک غیر مرئی بسیار ریز می‌دانست که از جسم صدا دار برخاسته و پس از عبور آزمایشهای مربوط به هوا به گوش رسیده و آنرا متأثر می‌سازد.
  • اتوفن گریکه (1686 ـ 1602) موضوع اینکه انتقال صوت بواسطه حرکت آزمایشهای مربوط به هوا می‌باشد، با شک زیاد تلقی کرده و می‌گوید: “صدا در محیط آرام یعنی وقتی آزمایشهای مربوط به هوا بدون حرکت می‌باشد، بهتر انتقال پیدا می‌نماید.” به علاوه در اواسط قرن 17 تجربه به صدا در آوردن زنگ در زیر سرپوش خالی از آزمایشهای مربوط به هوا را تکرار کرده و ادعا نمود که با وجود این صدای زنگ را می‌شنود.
  • دانشمندان انتشار صوت در جامدات و شاره‌ها را بررسی کرده و به نتایجی بهتر رسیده‌اند که کاربردهای آن را در علوم و فنون بیان کرده و امروزه نسبت به کشفیات خود در مورد کاربردی کردن انتشار صوت در کارهای نظامی و غیر نظامی می‌پردازند. البته این موضوع با علم جدید ژئوفیزیک (امواج زلزله Seismological wave) آشکار می‌شود.

انتشار صوت در خلا

صدا در محیط آرام یعنی وقتی محیط بدون حرکت می‌باشد، بهتر انتقال پیدا می‌کند. در سال 1660 رابرت بویل در انگلستان تجربه به صدا درآوردن زنگ زیر سرپوش را مجددا با احتیاط کامل و بـا تـلمبه تخلیه‌ قویتر به عمل آورد و آنچه را که امروز مسلم و معلوم است، (یعنی اینکه شدت صوت زنگ به نسبت عکس غلظت هوای درون سرپوش کم می‌شود) روشن و واضح ساخت. او بطور قطع و مسلم گفت که آزمایشهای مربوط به هوا محیطی است که صوت را انتقال می‌دهد و این خاصیت هم منحصر به آزمایشهای مربوط به هوا نمی‌باشد.

سرعت انتشار صوت

در سال 1635 گاساندی در پاریس سرعت صوت را اندازه گرفت و برای اینکار از اسلحه‌های باروتی استفاده نموده ، سرعت مسیر برق انفجار را مساوی بینهایت فرض کرد. عددی که برای سرعت صوت پیدا کرد 1673 فوت پاریسی در ثانیه بود. فوت پاریسی تقریبا معادل با 32.482 سانتیمتر بوده است.

سرعت انتشار صوت در آزمایشهای مربوط به هوا

ظاهرا اولین تجربه اندازه گیری سرعت صوت در هوای آزاد که شامل دقتهای لازم علمی و جدید بود زیر نظر آکادمی علوم پاریس در سال 1738 انجام شده و در آن تجربه توپ بکار رفته است. از اعدادی که در این تجربه بدست آمده سرعت صوت در صفر درجه سانتیگراد برابر 332 متر بر ثانیه می‌گردد. تجربه‌های مکرر دقیقی که در بقیه قرن هجدهم و در نیمه اول قرن نوزدهم از این اندازه‌ گیری به عمل آمد، نتایجی داد که با نتیجه فوق در حدود متر بر ثانیه اختلاف داشت. بهترین و جدیدترین عددی که برای سرعت صوت در هوای آرام و در تحت شرایط معمولی (صفر درجه سانتیگراد و فشار 76 |سانتیمتر جیوه) بدست آمده 331 + 0.08 می‌باشد.

سرعت انتشار صوت در جامدات

درسال 1808 فیزیکدان فرانسوی بیو اولین تجربیات را برای اندازه‌ گیری سرعت صوت در جامدات به عمل آورد و برای اینکار از یک لوله طویل آهن به‌ طول تقریبا یکهزار متر که برای لوله‌کشی نصب کرده بودند، استفاده نمود. با مقایسه دو صدایی که از هر طریق ، هوای درون لوله و خود لوله آهنی می‌رسد، معلوم شد که سرعت انتشار موج متراکم درون آهن به مراتب بیشتر از سرعت صوت درون هواست.

انتشار امواج صوتی

اگر بطور همزمان در نقطه‌ای از محیط ، ارتعاشی ایجاد شود آن ارتعاش تدریجا با سرعت ثابت به‌ تمام اطراف آن نقطه انتقال پیدا می‌کند. در این حالت می‌گویند ارتعاش در محیط مذکور انتشار پیدا کرده است. اگر مسیر ارتعاش بر راستای انتشار عمود باشد، در این صورت موج را موج عرضی می‌گویند. اما اگر راستای انتشار و ارتعاش باهم موازی باشند، در این صورت موج را موج طولی می‌گویند. اما امواج صوتی جزء امواج طولی هستند.

تاریخچه صدا در کامپیوتر و دلایل برای به وجود آمدن کارت های صدا :
تقریبا از 15 سال پیش تنها صدایی که از یک کامپیوتر مثلا 286 حارج میشد یک BIP ساده بو.دقیقا شبیه همین بوق کوتاهی که بعد از روشن کردن کامپیوتر شنیده می شود.تا مدت ها کامپیوتر های شخصی سخت افزاری برای تولید صدا نداشتند و البته در محیط DOS کاربران نیازی به وجود صدا احساس نمیکردند.(لازم به ذرک است که در همان زمان کامپیوترهای مثل AMIGA و COMMODORE صدا و تصویر بسیار قابل قبولی ارائه میکردند).احساس نیاز به صدا وقتی در بین کاربران ایجاد شد که بازی های کامپیوتری با بازار آمدند.با پیشرفت این بازی ها هم کاربران و هم تولید کنندگان بازی ها دیافتند که بدون سیستم صوتی مناسب بازی ها موفقیت چندانی نخواهند داشت.اینجا بود که شرکت های مختلف دست به کار شدند و ابزارهایی جانبی مختلفی را برای تولید صدا در کامپیوتر طراحی کردند.تا مدت ها بر سر یافتن استاندارد صدا بین شرکت های تولید کننده احتلاف وجود داشت.

تا این که همه بر استاندارد SOUNDBLASTER از شرکت CRATIVE به توافق رسیدند.اولین کارتهای صوتی کارت هایی با ابعاد بزرگ کیفیت پایین و قیمت هایی بالا بودند.در این کارتهای صوتی SOUNDBLASTER 16 BIT حدود 800000 هزار ریال قیمت داشتند.به تدریج با پیشرفت تکنولوژی قیمت ها کاهش یافت و کیفیت صداهای تولید شده بهتر بود.کارت های اولیه کارت های 8 بیتی بودند که فقط میتوانستند صدای مونو را تولید کنند.با ورود کارت های 16 بیتی صدها استریو شد و کیفیت صدا نیز افزایش یافت.سپس از کارتهای صوتی 32 و 64 بیتی نیز وارد بازار شد.این روند تا کنون هم ادامه دارد.به طوری که در حال حاضر کارت های صوتی حرفه ای 128 بیتی بیش از 6 کانال صوتی رو پشتیبانی میکند و داشتن خروجی دیجیتال کیفیت صدای بسیار بالایی رو ارائه می دهند.کارت های صوتی معمولی نیز قیمتی در حد صفر دارند.زیرا کارت های صوتی اکنون به بردهای اصلی کامپیوتر وصل شدند و نیازی به خرید جداگانه آن نیست.
البته متناسب به نیاز میتونان آن را برای فعالیت هایی چون SOUND EDIT OR VIDEO خریداری کرد که خوب همیشه قیمت های بالایی خواهند داشت و وجه تمایز این گونه کارت ها در قابلیت های مختلفی است که آن را نسبت به کارت های معمولی در رده های بالاتری قرار میدهدچ

آشنایی با فرمت های صدا :
تا قبل از ورود کامپیوتر به عرصه جهانی صدا به صورت فرمت صوتی وجود نداشت.اگر چه با کیفیت به روش واحدی ذخیره و خوانده میشد.ولی با ورود کامپیوتر فایل های صوتی نیز فرمت ها و قالب های مختلفی پیدا کردند.در کامپیوتر فرمت یک فایل به معنی نوع ذخیره سازی اطلاعات و نحوه خواندن آنها است.برای مثال در فرمت MIDI اصلاعات مربوط به هرساز به همراه نت ها و سایر اطلاعات جداگانه ذخیره می شود.ولی در فرمت WAV اطلاعات صوتی به صورت طول موج های صدا ذخیره میشود و صدا ها قابل تفکیک نیستند.به همین دلیل برنامه های خاصی به وجود دارند که میتوانند فرمت های MIDI را به نت های موسیقی تبدیل کنند.ولی در فرمت WAV تمام طول موج ها ذخیره می شوند بنابراین در فرمت های WAV حجم نسبت به فایل های MIDI بسیار بیشتر است.در حال حاضر علم موسیقی و صدا و سخت افزار بسیار پیشرفت کردند و اکثر برنامه هایی که موجود هستند بیشتر فرمت های صوتی را پخش میکنن.

به عنوان مثالی کوتاه میتوان از فرمت های WMA – RA – MP3 – WAV – MID و غیره نام برد; كه در ادامه مفصلا با اين فرمت ها و نحوه كاردكردشون صحبت ميكنم.

 در اينجا شما را با برخي از اصطلاحات در صدا آشنا مي كنيم

مونو(mono ) :

به صداهاي گفته می شود که از یک کانال ضبط شده و از یک کانال هم پخش می شوند.
این صداها قابلیت تفکیک ندارند و اگر حتی از یک سیستم استریو پخش شوند کیفیت آنها تفاوت چندانی نخواهد کرد.

استریو ( stereo ):

صداهای استریو صداهای هستند که در دو کانال مجزا ضبط شده و پخش می شوند.
مثلا در یک کنسرت ممکن است صدای چندابزار در کانال چپ و صدای چند ابزار دیگر در کانال راست ضبط شود.
صداهای استریو تفکیک پذیری بیشتری دارند و برای مثال می توان دور شدن و نزدیک شدن منبع صدا را هم در آنها شبیه سازی کرد.

صداهای چند کاناله( multi channel ):

این صداها در واقع در چند کانال مختلف ضبط شده و پخش می شوند.
برای مثال ممکن است در یک فایل موسیقی صدای هر ابزار در یک کانال ضبط شده باشد.
این استاندارد توانائی بسیار خوبی را برای ویرایش های بعدی در اختیار ما قرار می دهد.
چون صداها تفکیک شده است ما می توانیم هر صدا را جداگانه ویرایش کنیم یا مثلا شدت صدای یکی از بزارها را بیشتر کنیم.
هنگام شنیدن نیز اگر از ابزار پخش چند کاناله استفاده کنیم صدا بیشتر کنیم . هنگام شنیدن نیز اگر از ابزار پخش چند کاناله استفاده کنیم صدا بسیار طبیعی تر شنیده خواهد شد.

دالبی( dolby surround ) :

دالبی در واقع یک نوع استاندارد برای صداهای چند کاناله است.
سیستم دالبی پیش از این در سینما کاربرد داشت ولی اکنون با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال در ویدیوها و کامپیوترها هم قابل اجرا است.
سیستم دالبی یک یک سیستم صدای محیطی است و بیشتر در فیلمها و اخیراً در بازی های کامپیوتری رواج یافته است.

برای مثال در فیلمها هنگامی که یک اتومبیل از پشت به صحنه نزدیک می شود صدای آن نیز از بلندگوهای پشتی شنیده میشود و با تغییر مکان اتومبیل صدا نیز به بلندگو های جانبی یا جلوی منتقل می شود و به این صورت صداها بسیار واقعی تر شنیده می شوند.

در مباحث بعدي با تاريخچه اين فرمت پر طرفدار بيشتر آشنا خواهيم شد.

Analog Audio:

یک میکروفون” مبدل تغییرات فشارهای صوتی به تغییرات ولتاژ” این تغییرات ولتاژمطابق تغییرات فشار موج اصلی صدا در شيوه ضبط مغناطيسي میباشد .

فشار بالا ولتاژ مثبت وفشار کم ولتاژ منفی . این تغییرات ولتاژ توسط یک ماشین ضبط یا ریکوردر تبدیل به تغییرات مغناطیسی شده وبروی نوار به صورت پیوسته ذخیره میشود .

 Digital audio :              

بر خلاف ذخیره مغناطیسی بصورت پیوسته بروی نوارها ” درکامپیوتر اطلاعات صدا به صورتي

   0 -1 (باینری)ذخیره میشود . در ذخیره دیجیتال شکل موج شکسته میشود در نمونه های ویژه     به این عمل “نمونه برداری یا سمپلینگ ” می گویند .                    

این همان چیزی که ما بهش مبدل اناتوگ به دیجیتال می گوییم .

Sample Rate

یا نرخ نمونه برداری که تعداد ثبت تصویر لحظه ای از صدا در واحد زمان می باشد . نرخ نمونه برداری بالا یعنی جزییات بیشتری ثبت شده و لذا حجم بیشتر و کیفیت بالاتری را نیز خواهد داشت . برای ایجاد فرکانس X باید از نرخ نمونه برداری 2X استفاده کنیم .

دو مقیاس برای تعیین کیفیت فایل های صوتی استفاده می شود:فرکانس نمونه و عمق بیتی.فرکانس نمونه مقیاسی برای نشان دادن تعداد دفعات نمونه گیری برای ذخیره اطلاعات دیجیتالی می باشدو عمق بیتی نرخ اطلاعات ذخیره شده در هر نمونه را نشان می دهد.
نرخ در صدای نمونه گیری شده همانند کیفیت و یا تراکم پیکسل ها در تصاویر اسکن شده می باشد و نشان دهنده تعداد نمونه های گرفته شده در یک بازه زمانی و یا مکانی می باشد.
نرخ ،نمونه جزئیات صدا را مشخص می کند . هر چه نمونه ها بیشتر باشند جزئیات بیشتری مشخص می شود . بدین معنی که صداها منظم تر و با کیفیت بهتری ضبط خواهد شد.

صداهای طبیعی دارای طیف فرکانس گسترده از کم تا زیاد می باشند.ضبط صدا با دقت بالا باعث وضوح صدا خواهد شد . نرخ های نمونه گیری معمول عبارتند از :44.1KHZ ،22.05KHZ ، 11.025KHZ .

عمقی که در آن نمونه ها اندازه گیری می شوند همانند عمق رنگ تصاویر است:256 رنگ(8 بیت) ، هزاران رنگ ( 16 بیت ) و میلیونها رنگ ( 32 بیت ) .

صدای دیجیتالی می تواند با 16 بیت و یا 8 بیت برای هر نمونه اندازه گیری شود . عمق بیتی پایین تر قابل پذیرش برای گوش دادن نیست چرا که فاقد وضوح کافی خواهد بود . عمق بیتی نرخ سیگنال های صوتی را کنترل می کند . اندازه گیری در واحد دسی بل و به تعداد دفعاتی که آرام ترین صدا باید تقویت شود تا به بلند ترین صدا تبدیل شود اشاره می کند .

ارتباط میان نرخ نمونه و عمق بیتی می تواند برای مطابقت بین کیفیت صدا و ملزومات پخش صدا مورد تئجه قرار گیرد .

بهترین نتیجه زمانی به دست می اید که نرخ نمونه گیری بالاتر و عمق بیتی بالاتری را مورد استفاده قرار دهیم که در این صورت با فایل بزرگتری روبه رو خواهیم بود . توازنی میان کیفیت و فضای ذخیره سازی همواره مطرح می باشد . رهنمود های ذیل می تواند شما را تا حدودی با برخی مقیاس ها آشنا نماید :

5.564KHZ : کیفیت پایین، فقط برای صحبت و انتقال درون شبکه های دارای حجم پایین می باشد .

7.418KHZ : مناسب برای صحبت ، دارای حجم پایین ، نظیر فایل های shockwave .

(CD)11.025KHZ : انتخاب مناسب برای ویندوزهای قدیمی و کامپیوتر های مکینتاش . برای صحبت و موزیک های با کیفیت پایین مناسب می باشد .

22.050KHZ : معمول ترین انتخاب برای ویندوز و مکینتاش مناسب برای موسیقی .
44.100KHZ : استاندارد نرخ پخش صدا .

شما باید صوت را در بالاترین سطح ضبط کنید.سپس با کیفیت مورد نیاز آن را مورد استفاده قرار دهید . برای سطوح متفاوت کیفیت های متفاوتی را می توانید مورد استفاده قرار دهید .

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

از لینک زیر می توانید دانلود کنید :

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود متن کامل پایان نامه کارشناسی درباره ديجيتال سازي صوت و تكنولوژي هاي آن

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

هم لذت ببرید هم انگلیسی یاد بگیرید + دیدن عکس های نمونه
دانلود متن کامل پایان نامه کارشناسی با موضوع شرکت های چند ملیتی
دانلود متن کامل پایان نامه بررسی ساختار سرمایه و منابع تأمین مالی بانک ملت و راه های بهینه کردن آن
پایان نامه بررسی میزان اثربخشی اقدامات پلیس پیشگیری در کاهش سرقت خودرو
دانلود پایان نامه ارشد:نحوه تأمين انرژي و عملكرد خودروي برقي