سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09361998026

دانلود پایان نامه رشته هنر درباره تنديس‌هاي انتزاعي، هنر مينيمال و هنر مفهومي

ارسال شده در هنر - گرافیک - صنایع دستی

در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 تنديس‌هاي انتزاعي، هنر مينيمال و هنر مفهومي

در خلال سال‌هاي دهه 1960، تحولات بنياديني در روند هنر مجسمه‌سازي معاصر به وقوع پيوست. هم‌گام با ساخت مجسمه‌هاي پاپ توسط هنرمنداني چون كلاس اولدنبرگ، هنرمند برجسته ديگري به نام ديويد اسميت (70-1960) عرصه‌هاي موفقيت را به سرعت درمي‌نورديد. او در مقام يك مجسمه‌ساز راهي را در پيش گرفت كه با تجربيات جكسون پولاك در نقاشي كاملاً موازي بود. اسميت زندگي هنري خود را بدواً به عنوان يك نقاش و همكار نزديك آرشيل گوركي و ويلم دِكونينگ، دو تن از پيشگامان اكسپرسيونيسم انتزاعي، آغاز كرد. وي بعدها به سمت مجسمه‌سازي سوق پيدا كرده و نقاشي را رها نمود، يا به تعبير صحيح‌تر به گونه ديگري آن را دنبال كرد. او خود ترك نقاشي و معطوف شدن به روي مجسمه‌سازي در اوايل دهه 1930 را يك انقطاع ناگهاني تلقي نمي‌كند. ليكن بايد دانست بين طرز تلقي اسميت و باورهاي نقاشان اكسپرسيونيست انتزاعي تقابل فزاينده‌اي وجود داشت. آثار پولاك نوعي تأكيد بر دغدغه‌هاي حقوق فرد و نيز بيانيه‌اي در اثبات دنياي دروني روياها، عليه واقعيت جهان خارج،‌ بودند. درواقع هنر نقاشي، آن چنانكه در وراي اين آثار فهميده مي‌شود، چيزي جز طرد فرآيند مكانيكي «شكل‌سازي»‌ نبود.

برخلاف اين فرآيند، آثار اسميت محصول يك مدنيت با قدرت فن‌آوري بسيار پيشرفته بود. او اتكا زيادي به فن‌آوري صنعتي داشته و همواره در آثار خود از مجسمه‌هاي فلزي پيكاسو و خوليو گنزالس الهام مي‌گرفت. جالب آن كه او هيچ يك از اين دو را از نزديك نمي‌شناخت و تنها از طريق كتاب و مجلات با آثار آنان آشنايي پيدا كرد. وي ضمن ساده كردن فرم‌ها، عناصري از صنعت امريكا و فوت و فن آن نيز به كارش مي‌افزود. فرانك اوهارا، شاعر و منتقد معاصر، در مورد او مي‌گويد:

«اسميت از همان شروع كار نشانه‌هايي از فرهنگ اسپانيايي گرفت. همين نشانه‌ها بعدها او را به سوي بهره‌مندي از مهارت‌هاي فني و صنعتي‌اش، به عنوان يك فلزكار امريكايي، رهنمون ساختند. او در فلز نوعي خصوصيت زيبايي شناختي را برگرفته و پيوسته تلاش داشت به جاي پنهان كردن شخصيت فلز، آن را ستايش كرده و جنبه عملي، فني، و دوام فوق‌العاده آن را تكريم نمايد.

با پايان گرفتن جنگ جهاني، اسميت در ميانه راه هنري خود به هنرمندي مشهور و قابل احترام تبديل شده بود. در ژانويه 1047 نمايشگاه جامع مرور بر آثار او درگالري‌هاي ويلارد و باچ هولز در نيويورك برپا گرديد. اما اصالت و ابتكار كار او بيشتر در اواخر دهه 1950، هنگامي كه آثاري با ابعاد بزرگتر ساخت، بر همگان روشن شد. او در اين آثار از شيوه‌هاي مرسوم مجسمه‌سازي امريكايي فاصله گرفت. تكنيكي كه در اين آثار به كار رفت او را قادر ساخت با سرعت و آزادي بيشتري كار كند و اين امر حتي ساخت فرم‌هاي عظيم با مواد سنگين همچون فولاد را براي وي آسان كرد.

در سال 1962 اسميت، توسط برگزاركنندگان فستيوال اسپولِتو براي اقامتي يك ماهه به ايتاليا دعوت شد و در همانجا يك كارخانه قديمي براي استفاده به عنوان كارگاه در اختيار وي قرار گرفت. او در اين كارگاه ظرف تنها 30 روز، تعداد 26 مجسمه كه بسياري از آنها ابعادي عظيم و غول پيكر داشتند، ساخت. اسميت درواقع نخستين مجسمه‌سازي بود كه درصدد خلق اثري مستقل و منحصر به فرد نبوده و فكر هنري خود را در يك مجموعه كار به صورت سري محقق مي‌ساخت. در بدو امر آثار او به پيكره انساني توجه داشت، همانند مجموعه «اگري كولا» و «منبع توتم» كه در دهه 1950 ساخته شدند. وي سپس به سوي شيوه انتزاعي‌تري متمايل شد و در اين سمت‌گيري مجموعه‌اي به نام «زيگ زاگ» را در خلال سالهاي 4-1961 و مجموعه ديگري به نام «مكعبي» را در سال 5-1962 خلق كرد. مجوعه «مكعبي» كيفيتي پويا و ناپايدار داشته و دقيقاً همانند خصوصيت در كارهاي بعدي اين هنرمند نيز به عنوان مشخصه اصلي دنبال شد.

اسميت از بسياري جهات يك هنرمند نوگرا و انقلابي بود. آثار او عليرغم ابعاد بسيار عظيم، به سختي كيفيت ظاهري يك مجسمه را تداعي مي‌كنند. برخي از آنها تك مجسمه‌هاي تنهاي هستند كه حتي ممكن است يك شي بي‌معني و موقتي يا اشكالي برگرفته از فرم‌هاي صنعتي به نظر برسند. يك مجسمه تنها و منزوي معمولاً كمتر از يك مجموعه مركب از چندين مجسمه در حالت‌هاي مختلف و متنوع، مورد توجه قرار مي‌گيرد. اين واقعيت كه اسميت در مواردي آثارش را رنگ مي‌كرد، يا در مواردي آن را جلا داده به نحوي كه اشكال فلزي درخشندگي چشمگيري پيدا كنند، حاكي از تلاش او براي نماياندن و جلب توجه بيشتر آثارش است. او همانندنقاشان انتزاع‌گراي دوره پسانقاشانه در دهه 1960، اصرار زيادي به پرهيز از عوامل همراهي كننده و تأثيرگذار داشت. در اين خصوصيت اسميت با مجسمه‌سازاني همچون هنري مور، كه علاقه‌مند به فراخواني نيروهاي طبيعت- همچون صخره‌ها، آب و باد- براي استمداد او در اراثه اثرش بودند، بسيار متفاوت به نظر مي‌رسد. تمام اين تمايلات ، ترجيح‌ها و روش‌هاي اجرايي، بعدها در شمار زيادي از هنرمندان جوان تأثيرات مهمي برجاي گذاشت.

تنها مجسمه‌ساز ديگري كه از نظر اعتبار و نفوذ بين‌المللي در سال‌هاي دهه 60 و اوايل دهه 70 در اندازه‌هاي اسميت ظاهر شد، هنرمند انگليسي آنتوني كارو (متولد 1924) بود كه همانند او از تيرهاي فولادي با مقطع (I)، صتفحات فلزي، شبكه‌ها و تورهاي فلزي زبر،‌ براي ايجاد تركيب‌هايي پراكنده و نامنظم استفاده مي‌كرد. نحوه پيوستن قطعات به يكديگر و كيفيت بسيار ظريف جوشكاري آنها در آثار كارو، با چنان دقتي صورت گرفته كه هويت اصلي هر قطعه جزئي در تركيب كلي كاملاً حفظ شده است. اين كيفيت قطعاً در نوعي پيروي از هنر سرهم‌سازي در كارهاي هنرمندان دهه 1950 صورت مي‌گرفت، اگرچه حاصل كار به مراتب از انتزاع خالص‌تري بهره‌مند شده است. كارو در مصاحبه‌اي با اندرو فورج در سال 1966 چنين مي‌گويد:

«… من واقعاً ترجيح مي‌دهم مجسمه‌هايم از چيز خاصي درست نشده و درحقيقت ماحصل چيزهايي نامشخص و بي نام و نشان باشند؛ شايد چند قطعه تير و يا چند سطح ساده كه به نحوي برش خورده باشند. بسياري از مجسمه‌هايي كه مي‌سازم درباره مقياس و اندازه هستند، همين طور درباره سيال بودن شكل‌ها يا چيزهايي از اين قبيل، و من تصور مي‌كنم كه اين مفاهيم است كه براي من اهميت زيادي دارند و نه صرفاً بي شكل كردن و انتزاعي ساختن مجسمه.»

از اين اظهارنظر و نيز از ظواهر آثار كارو، كاملاً اين گونه برمي‌آيد كه او تعلقات و گرايش‌هاي حجمي اسميت را نداشت، اگرچه در تكامل هنري خود بسيار مرهون وي بود. واضح‌ترين دلايل تفاوت كار اين دو را اين گونه مي‌توان برشمرد: اولاً آثار كارو در دهه 60 معمولاً‌تأكيد بر محور افقي داشتند، درحالي كه مجسمه‌هاي آخرين اسميت غالب جهت عمودي به خود مي‌گرفتند. ثانياً مجسمه‌هاي كارو به نظر مي‌رسند كه به طريقي فضا و سطح زمين را در خود مي‌بلعند، به بيان ديگر حجمي از فضا فراتر از خود احجام مجسمه را اشغال و همين طور سطحي از زمين را بيش از نقطه اتكا مجسمه تصرف مي‌كنند. در اين كارها پايه مجسمه به شكل سنتي‌اش ديگر وجود نداشته و هر تكه قلمروي معين خود را دارد. همان گونه كه از مجسمه «جشن آفتاب» كارو برمي‌آيد، قطعه‌هاي مختلف با شكل‌ خاص خود ديد تماشاگر نسبت به فضاي اطراف و زمينه را جهت داده و در ادراك او نسبت به محيط تأثير مي‌گذارند. درحالي كه اسميت ترجيح مي‌داد آثارش در فضاي باز به نمايش درآيد، كارو برخلاف او مجسمه‌هاي خود را در فضاهاي الحقاي مستقر كرده و از اين طريق محيط را با مجسمه‌هايش مرتبط و درگير مي‌ساخت.

آخرين مجسمه‌هاي اسميت و مجسمه‌هاي هم‌زمان و يا قدري متأخر كارو، در زمان ساخت خود به نظر مي‌رسيد سمت‌گيري آينده مجسمه‌سازي نوين را رقم مي‌زدند. البته اين تحول بعدها دقيقاً اتفاق نيفتاد و حتي خودكارو در دهه 80 و 90 به سوي تكنيك‌هاي سنتي رجعت كرده و براي مثال از قالب‌ريزي برنزي و يا بازنمايي اشكال واقعي در سري اثار «جنگ تروا» بهره جست. اين سري مجسمه‌هاي كارو در تجليل از شخصيت‌هاي حماسه ايلياد اثر هومر ساخته و هيبت انساني در آنها به شكل واضحي شبيه‌نمايي شده است. از جمله پيكره خدايان يونان (آتنا، ونوس، آپولو) و نيز شخصيت‌هاي افسانه تروا (آژاكس، هكتور، پاريس، هلن) و حتي محوطه كوه آيدا كه همگي به شكلي نيمه انتزاعي ارائه شده‌اند. مواد كار عبارتند از سفال، برنز، چوب و فلز و ساختمان كلي اثر يادآور مجسمه‌هاي اوايل دهه 50 از قبيل آثار اواردو پائولوتزي و حتي آثار مجسمه‌ساز فرانسوي سزار (متولد 1921) است.

در مجموع اثار اين دو- به ويژه مجسمه‌هاي كارو- تأثيرات مهمي را بر آينده هنر مجسمه‌سازي برجاي گذاشتند. براي مثال اگرچه هردوي آنها علاقه وافري به اشكال پيچيده داشتند، ليكن اين اشكال از قطعات بسيار ساده و واحدهاي صنعتي كاملاً‌ متعارف تشكيل مي‌شدند. هر دو هنرمند پايه مجسمه- لااقل در شكل سنتي‌اش- را منسوخ كرده و هر قطعه شيء ‌را به شيء‌ ديگر متصل مي‌ساختند. كارو همانند اسميت در سال‌هاي 1960 و 1970 جنسيت و مواد مجسمه‌هاي خود را پنهان مي‌ساخت. او بدين منظور كل مجسمه و همه قطعات آن را با رنگ مبهمي مي‌پوشاند، به نحوي كه جنسيت قسمت‌هاي مختلف مستور بماند. اين رنگ سراسري ضمن آن كه جنسيت را واحد و مبهم مي‌ساخت، درعين حال احساس وزن و درك سنگيني مجسمه را نيز غيرممكن مي‌كرد.

با وجود همه اين موارد، هيچ كدام از اين دو مجسمه‌ساز سرچشمه اصلي تحولاتي كه مجسمه‌سازي معاصر را درنورديد، به شمار نمي‌روند. درواقع جنبش هنر آوانگارد در دهه‌هاي پرتكاپوي 1960 و 1970 از آبشخور ديگري سيراب مي‌گشت. در اين زمان توسعه هنر پاپ سيري موازي با تحولات بنياديني در قلمرو انتزاع‌گرايي داشت. در اوج شهرت و محبوبيت هنر پاپ، بسياري از منتقدان با آن مخالف بوده و تلاش داشتند آن را با پديده نويني كه «آپ آرت» مي‌ناميدندش، روياروي سازند. آپ آرت يا هنر بصري نوعي انتزاع‌گرايي مبتني بر سامان‌دهي اشكال دوبعدي و سه بعدي بود كه بر تأثيرات ديداري و حركت نگاه در پهنه تابلوي نقاشي توجه داشت. آنچه كه بيننده در مواجهه با چنين ثاري دريافت مي‌كرد، يا متكي بر واكنش‌هاي روانشناسانه در حركت نگاه و فرآيند ديدن بود و يا صرفاً اشيايي كه در ساختمان خود، عنصر حركت را تداعي مي‌كردند. تضاد رنگ مايه‌ها در آثار اين سبك، توهم حركت را پديد آورده و از اين طريق كيفيتي بصري با آميزش دو عنصر تضاد و حركت حاصل مي‌آمد.

هر دو تأثير بالقوه آپ آرت، يعني واكنش‌هاي بصري و عنصر حركت، ريشه در تاريخ مدرنيسم داشتند. منشاء حقيقي اين سبك از شالوده‌گرايان روسي مانند الكساندر رودچنكو بودند. وي در سال 1920 يك مجموعه شالوده‌هاي فضايي به صورت معلق براساس شكل گوي ساخت. اما از سوي ديگر شيوه آپ آرت با جنبس با هاوس و هنرمنداني چون موهولي ناگي مرتبط بود.

پرچمدار شيوه نقاشي بصري بي‌شك ويكتور وازارلي (96-1908) نقاش مجاري‌الاصل است كه ابتدا در سال‌هاي 29-1928 در آكادمي هنر موهلي در بوداپست (يكي از شعبه‌هاي مدرسه باهاوس آلمان) تحصيل و سپس به فرانسه مهاجرت كرد و بقيه عمر خود را در آنجا گذراند. او خود خاطرنشان مي‌سازد كه در همان سال‌هايي كه در مدرسه باهاوس بوداپست به روي هنر مدرن مطالعه مي‌كرد، موضوع شخصيت عملكردي و مفهوم «شكل‌پذيري» براي اولين بار به ذهنش خطور كرد. به ظنر مي‌رسد كه از پس تجربيات اوليه، هنر حركتي به دو دليل براي وازارلي اهميت پيدا كرد. اول به دليل شخصي و اين حقيقت كه او از همان اوان كودكي به موضوع «حركت» بسيار فكر مي‌كرده و همواره دغدغه ذهني‌اش بوده است. دوم به دليل كلي‌تر و اين دريافت كه تأثيرات هنر بصري نه تنها در روي ديوار، بلكه به طور اساسي در وراي چشم و ذهن بيننده نيز پايدار مي‌ماند. بدين ترتيب وازارلي شيوه نقاشي خود را به آثاري كه از سطوح مجزا تشكيل يافته بودند، و نيز به پرده‌ها و اشياي سه بعدي مرتبط مي‌ساخت. ايستايي آثار او اساساً بر نيروي جنبشي حاصل از كاركرد نور و نيز پديده‌هاي شناخته شده بصري- مانند تمايل چشم به حفظ تصاوير اشيا پس از ديدن آنها- اتكا دارد. او همچنين از خطاهاي باصره، في‌المثل به هنگام مواجهه با تضاد خيره كننده سياه و سفيد- همانند تابلوي ماوراء كهكشان- و نيز از مجاورت رنگ مايه‌هاي خاص در كنار يكديگر بهره مي‌جست.

 تكامل هنر نقاشي در دهه‌هاي نخستين قرن تاحد زيادي معطوف به تقويت فرآيند مشاهده و درك كامل‌تر فعل «ديدن» بود و اين دستاورد در ابتدا از تجربيات مارسل دوشان در مورد عمل نگاه كردن به اثر و شيئي هنري، ناشي مي‌شد. آنچه كه دوشان عميقاً به آن توجه داشت، پيوستگي و كنش و واكنش اشيا نسبت به يكديگر و نيز نسبت به تماشاگر بود. اين انديشه‌ها بستري جديد از خلاقيت هنري را پديد آوردكه بعدها هنر مبتني بر تصور ذهني يا هنر مفهومي نام گرفت. رقيب ديگروازارلي در حاكميت هنري بر جنبش آپ آرت، هنرمند انگليسي بريجت ريلي (متولد 1931) است. تابلوي نقاشي سياه و سفيد به نام تاج شاخص كارهاي اوليه اين هنرمند است. او از نظر پشتكار وتلاش به هيچ وجه در حد و اندازه ويكتور وازارلي نبود، ليكن درمجموع هنرمندي غريزي‌تر- و از جهاتي فطري‌تر از او- به شمار مي‌رود. اثارش غالباً درصدد ارائه بصري نيروهاي طبيعي- همچون سيل و آب- بدون تأكيد بر منظره‌پردزاي و محوطه‌سازي طبيعي هستند. وي پس از كسب موفقيت‌هاي اوليه در توليد آثار سياه وس فيد، به تدريج به آثار خاكستري و بعد كارهاي رنگي روي آورد. سپس به رنگ‌هاي درخشان و پرتلألو علاقه‌مند شده و كارهاي آخرين خود را با اين تحولات در رنگ‌پردازي همراه ساخت.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

از لینک زیر می توانید دانلود کنید :

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود کامل پایان نامه تنديس‌هاي انتزاعي، هنر مينيمال و هنر مفهومي

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

پایان نامه درك دنياي انيميشن
پایان نامه سمبولیسم در ادبیات معاصر رشته هنر
دانلود کامل پایان نامه مقطع کارشناسی رشته هنر درباره صنعت چاپ
دانلود پایان نامه رشته هنر با موضوع موسیقی دوره کلاسیک
تحقیق :رنگ ها