سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09361998026

دانلود پایان نامه رشته هنر با موضوع هنر گرافيك و گرافیک متحرک

ارسال شده در هنر - گرافیک - صنایع دستی

در این پست می توانید متن کامل پایان نامه رشته هنر با موضوع هنر گرافيك و گرافیک متحرک را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 آموزشکده فنی دختران شیراز

 گرافیـک متحـرک

طراحی گرافیک چیست؟…………………………………………………………………. 1

مفهوم كلي هنر گرافيك…………………………………………………………………… 4

تصوير و نوشته………………………………………………………………………………… 6

آغاز پديده تبليغات………………………………………………………………………….. 8

زبان نوشتاري و تعليم مذهبي…………………………………………………………….. 12

تاريخچة تبليغات بازرگاني……………………………………………………………….. 14

مقدمه…………………………………………………………………………………………… 15

نخستين تبليغ گران………………………………………………………………………….. 17

چشم انداز پیشۀ طراحی…………………………………………………………………… 24

مفهوم های طراحی جدید………………………………………………………………… 29

گرافیک تلویزیونی…………………………………………………………………………. 48

انواع گرافیک کامپیوتری…………………………………………………………………. 60

منابع…………………………………………………………………………………………….. 61

طراحی گرافیک چیست؟

طراحى گرافيک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفه‌اى متشکل از طراحى حروف، تصويرسازي، عکاسى و چاپ به‌منظور ارائه اطلاعات يا آموزش.اين اصطلاح را اولين بار ويليام اديسون ديگينز در سال ۱۹۲۲ بکار برد.با اين همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رايج شد.

ارتباط بصرى در مفهوم وسيع آن تاريخ طولانى مدتى دارد.زمانى که انسان اوليه براى يافتن غذا به شکار مى‌رفت و جاى پاى حيوانى را بر روى گِل مى‌ديد، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مى‌کرد.اثر گرافيکى مى‌تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ يا يک نظام نشانه‌اى ديگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌اي.علائم گرافيکى در کنار هم تشکيل تصوير مى‌دهد.طراحى گرافيک در يک معنا حرفهٔ انتخاب يا ساخت علائم و آرايش آنها بر يک سطح براى انتقال يک ايده است.گرافيک هنرى است که ترسيم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آن‌را تشکيل مى‌دهند.

طراحى گرافيک به مثابهٔ يک تخصص فقط از واسط سدهٔ بيستم مطرح شد.تا آن هنگام شرکت‌ها و مؤسسات تبليغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مى‌شد.اين متخصصين عبارت بودند از: صفحه‌بند؛ حروفچين که عنوان و متن را با تمام جزئيات طرح‌ريزى مى‌کرد؛ تصويرگران که هر نوع آثار ترسيمى از نمودارهاى فنى تا اسکيس‌هاى مُد را تهيه مى‌کردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوش‌کاران و ديگرانى که طرح‌هاى نهايى را براى تکثير آماده مى‌کردند.امروزه طراح گرافيک با مؤسسات و آتليه‌ها همکارى دارند.آنها نه تنها تبليغات و آگهى‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هايى را که اين ‌آگهى‌ها در آن چاپ مى‌شوند، طراحى مى‌کنند تا اواخر سده‌ٔ نوزدهم آثار گرافيکى به‌صورت سياه و سفيد بر کاغذ چاپ مى‌شد.طى چندين سده، کارکردهاى اصلى گرافيک اندک تغييرى يافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گيرد.نخستين کارکرد طراحى گرافيک معرفى يا شناسائى است گفتن اين‌‌که يک چيز چيست؟ يا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختماني، تابلو، برچسب روى بسته‌بندى‌ها و …کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌اى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مى‌شود، در زمينهٔ اطلاع‌رسانى و آموزش است و رابطهٔ يک چيز را با يک چيز ديگر از نظر جهت، موقعيت و مقياس مشخص مى‌سازد.مانند نقشه، نمودار.کارکرد سوم که متمايزتر از اين دو کارکرد است يعنى نمايش و تبليغ (پوستر و آگهي) که به قصد جلب‌توجه مخاطب و ماندگار کردن پيام است.

در قرن بيستم تبليغات و چاپ تجارى به هنر گرافيک يورش مى‌برد اما آثار چاپى هنرى که به وسيلهٔ ماشين‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابيش سنتى انجام مى‌گيرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد.هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند.ليتوگرافي، حکاکى روى چوب و لينولئوم، تيزاب‌کاري، سيلک اسکرين و سريگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى‌برند.

طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافيک به‌عنوان شيوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همين ترتيب در رسانه‌هاى همگانى نيز به‌عنوان مُد مطرح شد.چيزى که با سليقهٔ به روز بودن و حتى پيشرفت مرتبط بود.اما تغيير در سبک آن حاصل چندمين عامل مؤثر مانند پيشرفت‌هاى فناورى در حوزهٔ رسانه و نيز تحولات رايج در جامعه بود.و از آنجائى‌که تنها هنر بصرى نبود و کلام نيز در آن نقش مؤثرى داشت مى‌توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظرانى که نسبت به اهميت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند، قرار بگيرد.

طراحى گرافيک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه‌هايى که پيش از آن در اختيار سنت‌هاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جديد تلويزيون و ويدئو هم گسترش يافت.نقش طراحى گرافيک در خدمات عمومى و تبليغات فرهنگى نيز افزايش پيدا کرد.

در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافيک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هويت بصرى قابل تشخيص براى شرکت‌‌ها بهره‌بردارى شد.تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از يک نوع نماد يا نشانه را حس کردند.به‌تدريج طراحان جهت بازاريابى محصولات و خدمات و خلق تصاوير که بتواند يک محصول يا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند.با ظهور رايانه‌هاى شخصي، طراح تقريباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پيش از چاپ پيدا کرد.

طراحى گرافيک در برگيرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعين و با الفبايى پيوسته در حال گسترش.ما تنها زمانى يک اثر گرافيکى را به‌درستى درک مى‌کنيم که بتوانيم زبان آن‌را بفهميم.

 مفهوم كلي هنر گرافيك

در گذشته ، واژه گرافيك بطور كلي ، نقاشي و رسم را شامل مي شد، اما امروزه اين واژه عمدتا به تكنيكهاي تكثير و نسخه برداري و از جمله به بعضي از شيوه هاي چاپ كه دركنار رسم، نقاشي ، مجسمه سازي، حكاكي بر روي چوب و فلز و قلمزني ، شاخه مستقلي از هنر را تشكيل مي دهند، اطلاق مي شود.دراوايل قرن نوزدهم مخترعي بنام آلويز سنفلدر Aloys Senefeld-er ليتوگرافي با چاپ سنگي را به فهرست شيوه هاي گوناگون چاپ اضافه كرد.در اواسط قرن حاضر ، سريگرافي يا چاپ از طريق فرآيند سيلك اسكرين (فرآيند چاپ با كمك عبور دادن جوهر از صفحه منقوش ) امكانات پيشرفته تري را عرضه داشت.از آن پس ،تكنيك افست دستي و تكنيك هاي نه چندان پيچيده ، افق تازه اي را پيش روي هنرمندان اين رشته گشود.

آثار چاپي كه با مدد جستن از تمامي اين فرايندهاي گرافيكي ارائه مي شوند، شكلي از هنرهاي زيبا هستند كه ساختار دوبعدي دارند و به جهت اينكه اصل آن ، طرح اوليه يا نسخه چاپي نيست و بلكه يك صفحه يا توده برجسته است كه در چاپ مورد استفاده قرار مي گيرد، با رسم و يا نقاشي آبرنگ تفاوت دارند.با كمك اين صفحه مي توان نسخه هاي بيشماري از همان اثر و تقريبا با كيفيتي مشابه را تكثير نمود .از ديدگاه جامعه شناسي ، اين تكنيك گرافيكي ، سبب مي شود تا افراد بيشتري بتوانند به آن اثر دست يابند.از اينرو هنرگرافيك ، حركت مردمي ساختن و يا مردمي شدن آثار فرهنگي و هنري را سبب شده است، همانگونه كه چاپ با حروف برجسته ،رشد و توسعه آثار فرهنگي و هنري را در قرن پانزدهم فراهم ساخت.با وجود آنكه آثار گرافيكي با اين مفهوم خاص مي توانستند صرفا حامل پيام هاي هنري و با همان موضوعات و سبكهاي بكار گرفته شده در رسم و نقاشي باشند اما در حقيقت بگونه اي منحصر بفرد و غير منتظره پيام رسان مفاهيم سياسي ، مذهبي و اقتصادي يا به بياني مفاهيم غير هنري شدند .آندسته از آثار گرافيكي كه ماهيت اطلاع رساني داشته باشند، خواه از ارزش هنري برخوردار باشند يا نباشند – در مقوله هنركاربردي يا هنر ماموريت داده شده ،‌مي گنجند.اين امر در خلال سالهاي گذشته ، پيشرفت سريعي داشته است و آن چيزي شده است كه ما امروزه آنرا به عنوان هنر تجارتي يا طرح گرافيكي مي شناسيم .اين نوع را نيز مي توان بعنوان تركيب هنري تصاوير و حروف براي اهداف عملي خاص ناميد.

 تصوير و نوشته

يكي از شگردهاي هنرگرافيك براي ارائه اين اهداف عملي ،تركيب دقيق و ماهرانه تصوير و نوشته است.پيام هاي كلامي و تصويري در نمونه هاي در حال تغيير، تحت تاثير متقابل و مكمل يكديگرند.چگونگي اين تاثير و تاثر به ماهيت كار ، شناخت هدف ،سبك مورد استفاده در زمان مورد نظر و هم چنين سبك هنرمند براي بيان مفهوم و ديدگاه ها و خواسته هاي مخاطبين بستگي دارد.اينجا دو حالت وجود دارد، يك اثري كه پيامش را تنها از طريق كلام (ارتباط كلامي )بيان مي دارد، و حالت دوم اثري كه پيامش را تنها از طريق تصوير (ارتباط تصويري) عرضه مي دارد به بياني ديگر طرح گرافيكي .در حالت اول بدون تصوير و در حالت دوم بدون نوشته است.

اگرچه ، تركيب طبيعي تصوير و نوشته نشان مي دهد كه طرح گرافيكي از دو سيستم ارتباطي كاملا متفاوت با يكديگر ، برخوردار است اما نوشته يا كلام بعنوان جايگاه يا محل واژه ها و تصوير بعنوان يك اثر خطي .صريح و چند رنگ و يا گاهي نيز تفسير سه بعدي اشياء ومفاهيم انتزاعي مطرح مي باشند از اينرو ، طرح گرافيكي نقش عمده خود را در تاريخ پديده خط و نگارش نشان مي دهد، همانگونه كه در پديده هنر نيز چنين نقشي دارد، اين دو مقوله ، هماهنگ با نقش هاي مختلف خود و درمدت زماني به درازاي صدها و يا هزاران سال به شكل كنوني خود رشد و نمو كرده است.اما هر دوي آنها از نياز بشر براي انتقال مفاهيم مورد نظر خود به ديگران ، و برقراري ارتباط و همچنين از نياز و تمايل بشر براي بقاي ارتباط خود در قالب تصوير يا كلام نشات مي گيرد.اگر به گذشته بنگريم ، خواهيم ديد كه اولين اثر گرافيكي كه انسانها از خود بر جاي گذاشته اند .در هر دو قالب تصوير و كلام بوده است.

 آغاز پديده تبليغات

با نگاهي به تاريخچه تبليغات ، اين پرسش در ذهن انسان جرقه مي زند كه اين پديده از كجا و چگونه آغاز شده است؟ پاسخ ممكن به اين پرسش ، به تعريفي كه از پديده پيچيده تبليغات ارائه مي شود، بستگي دارد .اگر اين مقوله به عنوان تلاشي سيستماتيك و هدفدار تلقي شود كه هدف آن تشويق افراد بيشتر براي عمل كردن به يك طريقه خاص ، باشد، نمونه هاي زيادي از آن وجود دارد كه در ظاهر ، در مقايسه با آنچه كه امروزه از آن به عنوان تبليغات نام مي بريم، از قدرت عمل كمتري برخوردار است.

بخش زيادي از آئين ها و مراسم حكام گذشته ،دراين تعريف مي گنجند.براساس اين تعريف ، حكامي كه تلاش مي كردند با برپاداشتن مقبره و يا بجاي گذاشتن بناي يادبودي از خود ، خاطره اي را در ذهن آيندگان و معاصرين خود مجسم سازند ،در واقع يك كار تبليغاتي انجام مي دادند.كارفرمايان طماعي كه غالبا با ادعاهاي دروغين ، ملاحان و سربازان را بكار مي گماشتند ، خود به مثابه تبليغ كندگان بودند.اين كار همچنين شكلي از تبليغات والبته با ماهيتي تجاري بود.علاوه بر اين فروشندگان ماهي و يا ميوه دربازار ،كه اجناس خود را فرياد مي زدند و بدين ترتيب تلاش مي كردند تا مشتريان بيشتري را براي كالاي خود جمع كنند نيز از جمله تبليغ كنندگان بودند.شكي نيست كه حتي از نظر قدمت ميان فعاليتهاي تبليغاتي و سياسي (مثلا از جانب خطبا و سخنرانان) وا شكال مختلف حقه هاي تجاري تبليغ كالا و خدمات (آنچه كه ما امروزه بعنوان آگهي هاي تجارتي از آن نام مي بريم) تفاوت فاحشي وجود دارد .تقريبا تبليغات در همه اشكال آن ، از كلمات – گفتاري يا نوشتاري – كمتر بهره مي جويد و تاثيرات خاصي را در ذهن بر جاي مي گذارد و به اين ترتيب واكنش مطلوب و مورد نياز را ايجادمي نمايد.اما تصوير از ديرباز براي تبليغات استفاده مي شده است.نمايش يك كفش و يا پايي كه در حال پوشيدن يك كفش است و يا ماكتي از آن در جلوي درب يك خانه ، طريقه موسومي بود تا نشان دهند كه كفاشي در آن خانه زندگي مي كند و خريداران را تشويق نمايند تا براي خريد به او مراجعه كنند.وقتي تصوير يك ماهي در پياده روي خيابانهاي شهرهاي پومپي (Pompeii) و يا اوستيا (Ostia) در ايتاليا قرار داده مي شد ديگر نيازي نبود.برعكس تبليغات انتخاباتي و يا آگهي هاي مربوط به تاتر به آساني و بدون بكار گيري الفاظ و واژه ها (بدون برقراري ارتباط كلامي )موفق نخواهد بود.وجه مشترك تمامي نمونه هاي اوليه تبليغات اين است كه در همه اين نمونه ها ،يك نمونه منتخب از كار در محلي پر رفت و آمد (اتسراتژيك ) قرار داده مي شد.اين نمونه منتخب در حقيقت جانشيني براي نمونه اصلي بود، پيام نوشتاري ،جانشين كلام و ايده كانديداي انتخاباتي و يا فرياد فروشندگان دوره گرد مي شد و تصوير ماهي جانشيني بود براي خود ماهي .فرآيند تكرار مطلب و پيام آگهي ،بطريقه مكانيزه يا غير مكانيزه كه سبب مي شود پيام دريك زمان و درمكانهاي مختلف به گوش متقاضيان بالقوه (كالاها يا خدمات موردنظر) منتقل شود، از بارزترين مشخصات آگهي هاي تجاري كنوني است.همزماني و مضاعف ساختن پيام در حقيقت از عوامل و اجزائ ضروري و اجتناب ناپذير آگهي هاي تجارتي امروزي است.پخش پيام هاي بازرگاني (نوشتاري يا تصويري)

با توسعه شهرها كه از روزگاري نه چندان دور آغاز شده ، ارتباطينزديك و تنگاتنگ داشته است.صنعتگران و بازرگانان علاقه داشتند تا در شهرهاي آزاد گرد هم بيايند و به اين ترتيب ابعاد اقتصادي ،اجتماعي و سياسي و فرهنگي زندگي آنان دستخوش تحولات زيادي شدو كسب اطلاعات دقيق تر ، در كوتاهترين زمان ممكن و با دقت و كارآيي بيشتر اهميت ويژه اي يافت .اغراق نيست اگر بگوئيم كه آگهي هاي تجارتي ، محصول شهر است.

از امپراطوري روم تا مسيحيت غربي سياست توسعه طلبي روميها در اروپا ، شمال افريقا و خاور نزديك با لشكر كشي هاي بزرگ انجام مي شد، اما اين لشگركشيها درعين حال انتشار تبليغات را از طريق كانال هاي مختلف و بنام قردت جهانگير امپراطوري روم ميسر مي ساخت.اقداماتي كه براي دستيابي به اين هدف اتخاذ شد، البته آن بكارگيري آگهي ها و آنهم به مفهوم وسيع و گسترده آن بود.معابدي كه استادانه ساخته مي شدند، معرف زيارتگاههاي رومي بودند كه خدايان رومي را جانشين خدايان محلي مي ساختند.ساختن ميدان مسابقات و آمفي تئاترها امكان انجام نمايش و مسابقات را براي عموم مردم فراهم ساخت كه البته هدف از آغاز چنين سياستي مطمئنا جلب رضايت و توجه توده مردم و پوشاندن نقاط ضعف دولتمردان و سياستمداران بود.

اين فعاليت هاي تبليغاتي با پيام هاي نوشتاري همراه بود كه از مهمترين آنها كتيبه هاي كنده شده در بناهاي يادبود و طاق نصرتها بود كه در هر صورت هدف تبليغاتي را دنبال مي كردند.اين كتيبه هاي كنده كاري شده همچنين وضعيت و سبك نگارش مكتوبات رسمي را نيز نشان مي دادند.روميان بيشتر از تركيب نوشته و تصوير براي ضرب سكه استفاده كرده بودند.همچنين اين نوع تركيب در صفحات لولا دار چوبي از جنس عاج و يا با موم نيز به چشم مي خورد .اين كتبيه ها به جهت داشتن جلد ضخيم كه در صحافي هاي كنوني نيز استفاده مي شود.اهميت داشتند.

از قرن ششم و يا هفتم به بعد، معنويت باطني مسيحيت راهي براي اين انگيزه در حال گسترش ، ارائه نمود.يكي از نمودهاي بارز اين گسترش ، فعاليت هاي ميسيونرهاي (مبلغان) مذهبي بود كه به قدرت اعتقادي واعظ به خطابه ها و سخنراني هايش بستگي داشت.كليسا ، اعزام مبلغانش را ، راهي براي رقابت با امپراطوري جهانگير رومي دانست و در جستجوي جايگزين ساختن يك امپراطوري عظيم مذهبي بود.اما از آنجا كه متقاعد ساختن گروندگان و تفهيم معنويت روحاني كليسا، به ابزارها و تكنيكهاي تجسمي خاصي نياز داشت ، مقامات كليسا ، توسل به هنر را براي منظور خويش برگزيدند.هنري كه كليسا در قرون اوليه ظهور مسيحيت مد نظر داشت، عمدتا نشان دادن سلطه و اقتدار مسيحيت در باربر سلطه امپراطوري روم بود.در حقيقت كليسا به عنوان نقطه مقابل امپراطوري روم مطرح شد.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

از لینک زیر می توانید دانلود کنید :

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود متن کامل پایان نامه هنر گرافيك و گرافیک متحرک

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

دانلود پایان نامه رشته هنر درباره نقوش و خطوط روی سکه های دوره ساسانی
دانلود پایان نامه رشته هنر درباره موسيقي و تاثيرات آن بر موجودات
دانلود کامل پایان نامه کارشناسی رشته هنر درباره طراحي لباس
دانلود کامل پایان نامه رشته هنر درباره تاریخ هنر جهان
دانلود کامل پایان نامه مقطع کارشناسی رشته هنر با موضوع تاریخ هنر