سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09361998026

دانلود پایان نامه ارشد:زندگينامه و سيري در آثار فريدالدين عطار نيشابوري

ارسال شده در رشته ادبیات

در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:زندگينامه و سيري در آثار فريدالدين عطار نيشابوري

زندگینامه
فریدالدین ابو حامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری،یکی از شعرا و عارفان نام آور ایران دراواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است. بنا بر آنچه که تاریخ نویسان گفته اند بعضی از آنها سال ولادت او را 513 و بعضی سال ولادتش را 537 هجری.ق، می دانند. او در قریه کدکنیا شادیاخ که در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به دنیا آمد. وی در شهر شادیاخ ولادت یافت . چنانکه می دانیم پس از حمله غزان به سال 548 شهر نیشابور ویران شد و چندی بعد شادیاخ که در جانب راست نیشابور واقع بود جای آن را گرفت و چون باز در حمله مغولان ویران گشت این بار نیشابور به محل قدیم خود عودت یافت . بنابراین خواه عطار در شادیاخ و خواه در کدکن که هر دو از اعمال نیشابور بوده اند ولادت یافته باشد وی منسوب به شهر نیشابور هست و اینکه حاج خلیفه او را در چند مورد از کتاب خود همدانی شمرده البته درست نیست . ابي بكر ابراهيم مرد بيدار دلخدا شناس وطريقت دان بوددر نيشابور به دارو فروشي مي پرداخت ومحترم ومعزز مي زيست.

همسر ابراهيمزني پاك نهادخداپرستزهد پيشه وزاهد منش بود كه بيست وچند سال آخر عمر را به خلوت نشست بوددر را بر كس وناكس بسته وتنها به پرستش خداي يگانه مي پرداخت(خسرونامه چاپ تهران).

اين زن وشوهر دين داربه دامن عنايت پيامبر گرامي اسلام دست زدند وبه شرف نام عزيزشپسر را ” محمد” ناميدند “ابو حامد” كنيه اش كردند:

آنچه آنرا صوفي آن گويد بنام ختم شد آن بر محمد والسلام

من محمد نامم واين شيوه نيز ختم كردم چون محمد اي عزيز

ابو حامد محمددر شهر نيشابور پرورش يافتبه استاد سپرده شدعلم وفضل آموخت و” فريدالدين” لقب يافت. سالهای کودکیش به احتمال قوی در اواخر عهد سنجر گذشت . در فاجعه غز (548) که نیشابور و خراسان به دست آن ها افتاد فریدالدین محمد شش یا هفت سالی بیشتر نداشت . ماجرا یک شورش خشم آلود مشتی تر کمان شبانکاره بود – که از ناچاری با سلطان به چالش برخاسته بودند . فقط بی تدبیری سلطان و امیران در گاه آن را به یک فتنه خونین تبدیل کرده بود – فتنه غز حادثه چنان عظیم چنان موحش و چنان درد ناک بود که نمی توانست در خاطر کودک خردسال تاثیر درد انگیز خود را باقی نگذاشته باشد .

چند سال بعد وقتی فتنه غز فروکش کرد و پایان یافت فریدالدین محمد دوران مکتب را می گذرانید . در خانه و شاید در مکتب نیز او را نه محمد بلکه محمشاد یا چیزی شبیه آن که درآن نواحی به جای محمد بکار می رفت می خواندند. در شادیاخ یا نشابور هر جا بود محمشاد از آنچه در آن ایام در مکتب ها آموخته می شد بهره می گرفت .خط و حساب و قرآن – با مایه یی از شعر و ادب عصر . درین مدت خراسان بارها دست به دست شده بود .

برخي‌ از منابع‌ قديمي‌ از جمله‌ جامي‌ انقلاب‌ حال‌ شيخ‌ را به‌ ملاقات‌ او بادرويشي‌ سبك‌ بار و فرزانه‌ نسبت‌ مي‌دهند كه‌ تحولي‌ ناگهاني‌ در روان‌ او ايجادنمود، با اين‌ حال‌ براساس‌ مدارك‌ متقن‌ و معتبر اين‌ داستان‌ ساختگي‌ و افسانه‌است‌. داستان‌ كه‌ خود حكايتي‌ بس‌ زيبا، دل‌انگيز و آموزنده‌ است‌ بدين‌ گونه‌است‌: ( گويند سبب‌ توبه‌ وي‌ آن‌ بود كه‌ روزي‌ در دكان‌ عطاري‌ مشغول‌ و مشعوف‌بمعامله‌ بود، درويشي‌ آنجا رسيد و چند بار ـ شي‌ء لله‌ ـ گفت‌. وي‌ بدرويش‌نپرداخت‌. درويش‌ گفت‌ اي‌ خواجه‌ تو چگونه‌ خواهي‌ مرد؟ عطار گفت‌ چنانكه‌ توخواهي‌ مرد درويش‌ گفت‌ تو همچون‌ من‌ مي‌تواني‌ مرد؟ عطار گفت‌ بلي‌ درويش‌ كاسه‌چوبين‌ داشت‌ زير سر نهاد و گفت‌ الله‌ وجان‌ بداد. عطار را خيال‌ متغير شد، دوكان‌بر هم‌ زد و باين‌ طريقه‌ درآمد.) همانطور كه‌ اشاره‌ شد اين‌ داستان‌ افسانه‌اي‌بيش‌ نيست‌ ولي‌ مسلما شغل‌ داروفروشي‌ و طبابت‌ عطار،كه‌ روزانه‌ نبض‌ حدود پانصدبيمار را مي‌گرفت‌

به داروخانه پانصد شخص بودند كه هر روز نبضم مي نمودند

و به‌ مداواي‌ بيماران‌ گوناگوني‌ مي‌پرداخت‌، او را با افكار وعقايد مختلفي‌ از جمله‌ پيروان‌ طريقت‌ صوفيه‌ و دنياي‌ اعجاب‌ انگيز اولياء الله آشنا نمود و حكيم‌ كه‌ علاقه‌اي‌ مفرط به‌ عرفان‌ و تصوف‌ داشت‌ بدين‌ خرقه‌ درآمد. شيخ‌ از زمان‌ انقلاب‌ و تحول‌ روحي‌ خود تا زمان‌ مرگ‌ دهها اثر تحسين‌ برانگيز درادب‌ و عرفان‌ پديد آورد كه‌ نگارش‌ و سرايش‌ تأليفات‌ به‌ نظم‌ در عين‌ اشتغال‌به‌ حرفه‌ سنگين‌ طبابت‌ گوياي‌ اراده‌ نيرومند و پشتكار عطار است‌.عطار در روزگارجواني‌ و اواسط عمر خويش‌ به‌ رسم‌ سالكان‌ طريقت‌ مسافرت‌هاي‌ دور و درازي‌ راآغاز كرد و در اين‌ سفرها كه‌ مصر و هندوستان‌ و مكه‌ و دمشق‌ و تركستان‌ وماوراءالنهر را در نورديد با مشايخ‌ بزرگ‌ زمان‌ خود ملاقات‌ و راز و نياز كرد وظاهرا در طي‌ يكي‌ از همين‌ سفرها به‌ خدمت‌ شيخ‌ مجدالدين‌ بغدادي‌ (حكيم خاص سلطان محمد خوارزمشاه)رسيد و چندي‌در سلك‌ شاگردان‌ وي‌ درآمد.

عطار قسمتي از عمر خود را به رسم سالكان طريقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراءالنهر بسياري از مشايخ را زيارت كرد در همين سفر ها بود كه به خدمت مجد الدين بغدادي نيز رسيد. عطار به علت توجه شديدي كه به حقايق عرفان داشت ب بسياري از رموز اين حقيقت آشنا شد و به مقامي رسيد كه در اين مسلك كمتر كسي رسيده بود چنانچه مولانا جلال الدين بلخي مي گويد:

عطار هفت شهر عشق را پيمود            ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

زندگينامه و سيري در آثار فريدالدين عطار نيشابوري

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

پاپان نامه مقایسه گلستان سعدی با بهارستان جامی 138 صفحه
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی: بررسی فراهنجاری های زبانی شعر شاملو
پایان نامه:شاهنامة فردوسي
پایان نامه ارشد:شاهنامة فردوسي
دانلود پایان نامه ارشد:رودکی