سایت مرجع دانلود پایان نامه -پشتیبانی 09361998026

دانلود متن کامل پایان نامه کارشناسی در مورد خاتميت و مهدويت

ارسال شده در الهیات - فقه - فلسفه و معارف اسلامی

دانلود متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد word

دانشگاه تهران

  تحقيق اخلاق

 موضوع :

خاتميت و مهدويت

مفهوم خاتميت :

يكي از القاب آن بزرگوار خاتم الانبياء است. و خاتم به فتح تا يا به كسر تا، از نظر معني تفاوتي ندارد و هر دو بمعني تماميّت و پايان هر چيزي است. از اين نظر، عرب به انگشتر، خاتم به فتح تا مي گويد چون انگشتر در آن زمان، مهر و به منزلة امضاي افراد بوده است و چون نامه اي را مي نوشتند آخر آن را مهر مي كردند. جاي مهر انگشتر، آخر نامه بود و نامه با آن ختم مي شد. خاتميت پيامبر گرامي در اسلام از ضروريات است و هر كه مسلمان است، مي داند كه پيامبر گرامي خاتم انبيا است و بعد از او تا روز قيامت پيامبري نخواهد آمد.

سرّ خاتميت را در دو چيز مي توان يافت:

1- دين اسلام با فطرات انسانها كاملاً مطابق است.

2ـ دين اسلام  جامع الاطراف است و مي تواند در هر زماني و در هر مكاني و د رهر حالي جوابگوي جامعة بشريّت باشد. اسلام مدّعي است كه هر چه جامعة ‌بشريت از نظر دين احتياج داشته گفته است. 

وقتي چنين باشد، آمدن دين ديگري پس از اسلام لغو و بيهوده است. به عبارت ديگر، آمدن دين پس از دين ديگري به واسطة چند چيز است :

1ـ اينكه آن دين نتواند جامعه را اداره كند و ويژة برخي از زمانها باشد، و اين محدوديّت چنانچه گفته شد در اسلام نيست. دليل واضح آن مرجعيّت در اسلام است. شما نمي توانيد فقه جامع الشرايطي را پيدا كنيد كه مطلبي از دين از او سؤال كنيد و او در جواب بماند.

2ـانحراف يا تحريفي در دين قبلي پيدا شود. چنانچه دين نصرانيت و يهوديّت به اقرار خود آنان چنين است. اين نقيصه در اسلام نيست و پروردگار عالم متعهد است كه اسلام از اين گونه نقايص مصون بماند.

3ـ  زمينه اقتضايي براي آن دين باقي نماند. مثلاً، اگر ديني به اقتضاي زمان به معنويات زياد اهميّت داده باشد تا در آنان تعادل ايجاد شود، وقتي حال تعادل پديد آمد آن دين خود از ميان رفتني است. تصوّر اين مطلب در اسلام غلط است زيرا چنانچه گفتيم اسلام ديني است كه با فطرت انسان صد در صد مطابقت دارد و همان طور كه به معنويات اهميّت داده است به همان مقدار به ماديات نيز اهميت داده است .

اين خلاصه اي از بحث خاتميت بود، و پوشيده نيست كه بحث خاتميت بحثي مفصل و علمي است كه در فراخور اين نوشته نيست. ما در اينجا به همين مقدار اكتفا مي كنيم.

اساس خاتميت :

اساسا مساله خاتميت‏خود يك مساله‏اى‏است كه با زمان ارتباط دارد. نسخ شدن يك شريعت و آمدن شريعت‏ديگر به جاى آن، فقط و فقط به زمان بستگى دارد و الا هيچ دليل ديگرى‏ندارد. همه علما اين را قبول دارند كه رمز اينكه يك شريعت تا يك موقع‏معينى هست و بعد، از طرف خدا نسخ مى‏شود، تغيير پيدا كردن اوضاع‏زمان و به اصطلاح امروز مقتضيات زمان است. بعد اين سؤال پيش مى‏آيدكه اگر اينطور باشد، پس بايد هميشه با تغيير مقتضيات زمان شريعت موجودتغيير بكند، بنابر اين هيچ شريعتى نبايد شريعت‏ختميه باشد و نبوت نبايددر يك نقطه معين ختم بشود. جواب اين سؤال را ديشب عرض كرديم كه كسانى كه‏اين سؤال را مى‏كنند در واقع دو چيز را با يكديگر مخلوط مى‏كنند. خيال‏مى‏كنند معناى اينكه مقتضيات زمان تغيير مى‏كند فقط و فقط اينست كه درجه‏تمدن بشر عوض مى‏شود و لذا بايد پيغمبرى مبعوث بشود متناسب با آن‏درجه از تمدن يعنى پيشرفت علم و فرهنگ بشر. در صورتى كه اينطورنيست. مقتضيات زمان به صرف اينكه درجه تمدن تغيير مى‏كند سبب‏نمى‏شود كه قانون حتما تغيير بكند. علت عمده اينكه شريعتى مى‏آيدشريعت قبل را نسخ مى‏كند، اينست كه در زمان شريعت پيش مردم استعدادفرا گرفتن همه حقايقى را كه از راه فهم بايد به بشر ابلاغ بشود ندارند. تدريجاكه در مردم رشدى پيدا مى‏شود، شريعت بعدى در صورت كاملترى ظاهرمى‏شود و هر شريعتى از شريعت قبلى كاملتر است تا بالاخره به حدى‏مى‏رسد كه بشر از وحى بى‏نياز مى‏شود، ديگر چيزى باقى نمى‏ماند كه بشربه وحى احتياج داشته باشد يعنى احتياج بشر به وحى نامحدود نيست،محدود است، به اين معنى كه چه از لحاظ معارف الهى و چه از لحاظدستورهاى اخلاقى و اجتماعى يك سلسله معارف، مطالب و مسائل هست‏كه از حدود عقل و تجربه و علم بشر خارج است‏يعنى بشر با نيروى علم‏نمى‏تواند آنها را دريابد. چون علم و عقل قاصر است وحى به كمك مى‏آيد.ديگر لازم نيست كه بينهايت مسائل از طريق وحى به بشر القا بشود. حداكثرآن مقدارى كه بشر به وحى احتياج دارد، زمانى به او القا مى‏شود كه اولاقدرت و توانائى دريافت آن را داشته باشد و ثانيا بتواند آن را حفظ ونگهدارى كند. اينجا مساله‏اى هست كه بايد آن را در دنبال اين مطلب‏عرض بكنم و آن اينست كه يكى از جهات احتياج به شريعت جديد اينست‏كه مقدارى از حقايق شريعت قبلى در دست مردم تحريف شده و به شكل‏ديگرى درآمده است. در حقيقت‏يكى از كارهاى هر پيغمبرى احيا و زنده‏كردن تعليمات پيغمبر گذشته است‏يعنى قسمتى از تعليمات هر پيغمبرى‏همان تعليمات پيغمبر پيشين است كه در طول تاريخ در دست مردم مسخ‏شده است، و اين، تقريبا مى‏شود گفت كه لازمه طبيعت بشر است كه در هرتعليمى كه از هر معلمى مى‏گيرد، كم و زياد كند، نقص و اضافه ايجاد مى‏كندو به عبارت ديگر آن را تحريف مى‏كند.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

با فرمت ورد word

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده اند

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود پایان نامه کارشناسی در مورد خاتميت و مهدويت

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکه برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید فروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی

aca@

academicbooks@

پایان نامه بررسی بیوگرافی خاندان ابی وقاص و نقش آنها در تاریخ اسلام
تحقیق :سيري در زندگاني حضرت علي (ع)
تحقیق :اسلام و دموکراسی از نگاه برنارد لوئیس
تحقیق :ولايت و حكومت الهي.
تحقیق :عبادت به معناي اظهار ذلّت