پایان نامه مطالعه نوع  پوشش ارائه شده ازخود توسط کاربران زن شبکه اجتماعی فیس بوک

موضوع:

مطالعه نوع  پوشش ارائه شده ازخود توسط کاربران زن شبکه اجتماعی فیس بوک

سال تحصیلی

۱۳۹۴-۱۳۹۳

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

چکیده ۱

فصل اول: کلیات تحقیق  2

۱-۱- بیان مسئله ۳

۱-۲- ضرورت و اهمیت تحقیق  4

۱-۳- اهداف تحقیق  6

۱-۳-۱- هدف اصلی. ۶

۱-۳-۲- اهداف فرعی. ۶

۱-۳-۳-اهداف کاربردی: ۶

۱-۴- سؤالات تحقیق  6

۱-۵- تعریف مفاهیم تحقیق  7

فصل دوم : ادبیات و مبانی نظری تحقیق  11

۲-۱- بخش اول: سبک زندگی  12

۲-۱-۱- تعریف سبک زندگی. ۱۲

۲-۱-۲- نظریه سبک زندگی بوردیو. ۱۶

۲-۱-۲-۱-منش… ۱۷

۲-۱-۲-۲- میدان. ۲۴

۲-۱-۲- ۳-عمل. ۲۷

۲-۱-۲-۴- نماد ۲۷

۲-۱-۲-۵-طبقه ۲۸

۲-۱-۳- بوردیو و تحلیل مصرف و سبک زندگی. ۲۹

۲-۱-۲-سرمایه ۳۳

۲-۱-۲- ۱-فرهنگی (تحصیلی) و سرمایه اقتصادی. ۳۳

۲-۲- بخش دوم سبک زندگی و پوشش    35

۲-۲-۱-سبک زندگی و تمایز. ۳۵

۲-۲-۲-سبک های زندگی و پوشش… ۳۷

۲-۲-۲-۱حجاب به مثابه تکلیف.. ۳۸

۲-۲-۲-۲حجاب به مثابه ایدئولوژی. ۴۱

۲-۲-۲-۳ حجاب سنتی. ۴۲

۲-۲-۲-۴-حجاب زیباییشناختی. ۴۴

۲-۲-۲-۵ حجاب بازاندیشانه ۴۶

۲-۲-۲-۶-پوشش به مثابه سبک زندگی. ۴۸

۲-۲-۲-۷-پوشش مدمحور (تیپ اینترنتی) ۴۹

۲-۲-۲-۸-بی مد. ۵۰

۲-۲-۲-۹-پوشش فمینیستی. ۵۱

۲-۳- بخش سوم: شبکه های اجتماعی مانوئل کاستلز  53

۲-۳-۱- مقدمه ۵۳

۲-۳-۲- نظریه کاستلز. ۵۵

۲-۴-مدیریت بدن  58

۲-۵- بخش سوم: حوزه عمومی  62

۲-۵-۱ حوزه عمومی و حوزه عمومی جایگزین (موازی) ۶۲

۲-۶-نظریه معرفیِ خود ۷۲

۲-۷- پیشینه تحقیق  80

فصل سوم : روش و ابزار تحقیق  87

۳-۱- روش تحقیق  88

۳-۲- جامعه آماری و برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری  89

۳-۳-  ابزار گردآوری اطلاعات   90

۳-۴- روایی و پایایی تحقیق  90

۳-۵-روش تجزیه و تحلیل داده ها ۹۲

۳-۵-۱ روش های آمار توصیفی. ۹۲

۳-۵-۲ روش های آمار استنباطی. ۹۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ۹۳

۴-۱ آمار توصیفی  94

۴-۱-۱ تفکیک نمونه بر حسب میزان share موسیقی : ۹۵

۴-۱-۲ تفکیک نمونه بر حسب تعداد صفحات سبک موسیقی لایک شده توسط کاربران : ۹۶

۴-۱-۳ تفکیک نمونه بر حسب پوشش لباس غالب عکس های کاربران. ۹۷

۴-۱-۴ تفکیک نمونه بر حسب پوشش مو در عکس های کاربران زن. ۹۸

۴-۱-۵ تفکیک نمونه بر حسب پوشش بدن در زنان. ۱۰۰

۴-۱-۶ تفکیک نمونه بر حسب پوشش بدن در زنان. ۱۰۰

۴-۱-۷ تفکیک نمونه بر حسب تعداد صفحات لایک شده در حوزه کتاب.. ۱۰۲

۴-۱-۸ تفکیک نمونه بر حسب ملیت نویسنده کتاب های لایک شده ۱۰۳

۴-۱-۹ تفکیک نمونه بر حسب سبک های لایک شده ۱۰۴

۴-۳ آمار استنباطی  105

۴-۳-۱  یافته های استنباطی. ۱۰۵

۴-۳-۱-۱  « آیا بین مدیریت بدن کاربران شبکه های اجتماعی و نوع پوشش تفاوت معنا داری وجود دارد؟» ۱۰۵

۴-۳-۱-۳  “ آیا بین میزان سرمایه فرهنگی(موسیقی، کتاب) کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی و پوشش (مو، مدیریت بدن، لباس ) تفاوت معنا داری وجود دارد؟” ۱۰۸

فصل پنجم خلاصه بحث و نتیجه گیری  112

۵-۱-دستاوردهای پژوهش    113

۵-۲-نتایج پژوهش    121

۵-۲-۱ نتایج توصیفی. ۱۲۱

۵-۲-۲- تبین نتایج. ۱۲۳

۵-۳-محدودیت های پژوهش… ۱۲۴

۵-۴- پیشنهادها ۱۲۶

منابع و ماخذ  127

چکیده

سبک زندگی (Life Style)‏ برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده می شود. سبک های زندگی مجموعه ای از طرز تلقی ها، ارزش ها، شیوه های رفتار، حالت ها و سلیقه ها در هر چیزی را در برمی گیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهی ها همه و همه تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می کنند. بوردیو با مفهوم «فضای اجتماعی» سبک های زندگی مختلف را نشان می دهد. فضای اجتماعی به این ترتیب ساخته می شود که عاملان و گروه های اجتماعی براساس حجم و میزان سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی با برخی افراد اشتراکاتی می یابند و با برخی دیگر فاصله پیدا می کنند. شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان رسانه های نوین در ایران تاثیر بسزایی در سبک زندگی ایرانیان داشته است.  انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. شبکه های اجتماعی مجازی با توجه به خاصیت نمادی بودن، روایت کننده نوعی از سبک زندگی کاربران خود هستند. در این  پژوهش، نویسندگان به دنبال تبیین و ارائه روایتی توصیفی از نوع پوشش زنان ایرانی در  شبکه اجتماعی فیس بوک هستند. براساس نظریه دو فضایی شدن سعیدرضاعاملی به نظر می رسد شبکه های اجتماعی مجازی بستر ایجاد حوزه عمومی شکل نگرفته در فضای واقعی شده است. بوردیو شاخص مهم بررسی سبک زندگی در شبکه های اجتماعی، بازنمایی پوشاک، گفت و گو و مصرف فرهنگی شامل موسیقی، کتاب آن لاین و موارد دیگر می داند. در این پژوهش براساس فرمول کوکران ۳۸۴ اکنت کاربران شبکه های اجتماعی فیس بوک و با تکنیک تحلیل محتوا مورد تحقیق قرار گرفت. در این پژوهش بعد از ارائه توصیفی پوشش زنان ایرانی در فیس بوک میزان تاثیرگزاری سرمایه فرهنگی و مصرف فرهنگی بر پوشش و مدیرت بدن بررسی شده است.

کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی، سبک زندگی مجازی، مصرف فرهنگی، دو فضایی شدن، حوزه عمومی

۱-۱- بیان مسئله

انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. از طریق ماهواره، اینترنت و… جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود می آید. رسانه­های الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری دارند که مجموعه هایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه می کنند. در چنین شرایطی فضای مجازی شکل می گیرد و فرهنگ ها همه از طریق واسطـه های الکتـرونیکی منتقـل می شوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازه ای پیدا می کنند.(عاملی، ۱۳۸۷:۴۸) فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته می شوند و انتقال اطلاعات، داده ها و سرمایه ها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف به وجود می آید. شبکه های اجتماعی مجازی با توجه به خاصیت نمادی بودن، روایت کننده نوعی از سبک زندگی کاربران خود هستند.

سبک زندگی برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده می شود. سبک های زندگی مجموعه ای از طرز تلقی ها، ارزش ها، شیوه های رفتار، حالت ها و سلیقه ها در هر چیزی را در برمی گیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهی ها همه و همه تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می کنند. سبک زندگی فرد، اجزای رفتار شخصی او نیست، لذا غیر معمول نیستند. بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگی شان را آزادانه انتخاب کنند.(خادمیان، ۱۳۹۰: ۲۰) در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک جا جمع می شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می شوند. به نوعی گروه های اجتماعی اغلب مالک یک نوع سبک زندگی شده و یک سبک خاص را تشکیل می دهند.

براساس نظر عاملی(۱۳۸۷) در مقاله دو فضایی شدن به نظر می رسد شبکه های اجتماعی مجازی بستر ایجاد حوزه عمومی شکل نگرفته در فضای واقعی شده است.در این تحقیق به دنبال آن هستیم. شاخص مهم بررسی سبک زندگی در شبکه های اجتماعی در این تحقیق بازنمایی پوشاک است.  در این تحقیق به دنبال مطالعه و پاسخ به این سوال هستیم که کاربران زن شبکه اجتماعی فیس بوک در ایران چه حجابی را از خود به نمایش در می آورند؟

۱-۲- ضرورت و اهمیت تحقیق

امروزه با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکل گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل، مذاکره، گفت وگو و به طور کلی ارتباط دوسویه فراهم آورده است. وب ۲ ناظر به شکل گیری اینترنت محاوره ای است که امکان برقراری ارتباطات چندسویه میان کاربران شبکه جهانی اینترنت را فراهم ساخته است. شبکه های اجتماعی اینترنتی به عنوان مهم ترین مصادیق این امر، به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و زنان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی زنان علی الخصوص زنان خانه دار تبدیل شده اند. شبکه های اجتماعی اینترنتی علاوه بر اینکه مرجع تامین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود هستند، این امکان را برای اعضا فراهم می کنند که همزمان با انجام سایر فعالیت های اجتماعی از طریق رایانه یا تلفن همراه فعالیت خود را در این جوامع مجازی نیز پیگیری کنند. جذابیت شبکه های اجتماعی اینترنتی از یک سو و سهولت فعالیت در این دسته از جوامع از سوی دیگر سبب می شود تا تفاوت میان عضویت و حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی و تغییرات مربوطه به سبک و حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی و تغییرات مربوط به سبک زندگی جوانان عضو به عنوان یک پرسش جدی برای پژوهشگران عرصه فرهنگ و ارتباطات مطرح شود.مفهوم سبک زندگی که امروزه به یکی از مفاهیم بنیادین در تحلیل های اجتماعی تبدیل شده (ربانی و شیری،۱۳۸۸:۲۱۰-۱۱)، یکی از حوزه های جدید و مهم مطالعاتی محسوب می شود که در سال های اخیر توجه عده قابل ملاحظه ای از محققان اجتماعی را به خود جلب کرده است. (شکوری،۱۳۸۵: ۲۸) براساس تعریف لسلی و دیگران «رفتارهایی که با قشربندی حیثیتی و اعتباری مرتبط است، سبک زندگی نامیده می شوند. سبک زندگی فقط آنچه یک فرد دارد نیست؛ بلکه چگونگی نمایش آنها توسط فرد است. سبک زندگی هم الگوهای مصرف را شامل می شود و هم قدرتی که از این ناحیه کسب می شود. سلیقه، آداب معاشرت و مد نشانه های داشتن جایگاهی در نردبان اجتماعی و نمادهای مرتبط با سبک زندگی هستند» (لسلی و همکاران، ۱۹۹۴: ۳۶۸). براساس تعاریف گفته شده، مفهوم سبک زندگی، امنیت اجتماعی  ناظر به شیوه زندگی افراد بوده و در ارتباط با موضوع شبکه های اجتماعی اینترنتی از دو نظر حائز اهمیت است:

۱- تغییر جایگاه استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی اینترنتی در سرانه مصرف اعضای شبکه های اجتماعی اینترنتی به خصوص زنان

۲- تغییر نمادهای فرهنگی ناظر به شیوه زندگی در نتیجه عضویت و حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی که مواردی نظیر سبک پوشش زنان، ادبیات زنان افراد و شیوه برقراری ارتباط با دیگران را شامل می شود.

زنان در جامعه ایرانی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند، زنان ایرانی به دلیل محدویت ها در سبک زندگی گرایش خاصی به شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند. به نظر می رسد دلیل گرایش زنان در ایران به شبکه های اجتماعی کمی متفاوت تر باشد به همین دلیل ضروری است برای توصیفی از چگونگی بازنمایی پوشش زنان کاربر شبکه های اجتماعی فیس بوک با استفاده از شاخص های سبک زندگی و پوشاک به تحقیق در این خصوص پرداخته شود.

۱-۳- اهداف تحقیق

۱-۳-۱- هدف اصلی

هدف اصلی این تحقیق مطالعه نوع  پوشش ارائه شده ازخود کاربران زن شبکه اجتماعی فیس بوک است.

 1-3-2- اهداف فرعی

شناسایی نحوه پوشش کاربران زن ایرانی در فضای مجازی

شناسایی نحوه سرگرمی کاربران زن ایرانی در فضای مجازی

شناسایی نحوه زندگی کاربران زن ایرانی در فضای مجازی

۱-۳-۳-اهداف کاربردی:

مقایسه موارد و مسائل  و مشکلات حریم خصوصی در فضای  مجازی با حریم خصوصی معیار و ارائه واقعیت ها

ارائه راهکارهای بهبود حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی

۱-۴- سؤالات تحقیق

  1. سبک مدیریت بدن و اندام کاربران زن ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی چگونه است؟
  2. آیا بین مدیریت بدن کاربران زن شبکه های اجتماعی و نوع پوشش تفاوت معنا داری وجود دارد؟
  3. آیا بین میزان سرمایه فرهنگی(موسیقی، کتاب) کاربران زن ایرانی شبکه های اجتماعی و پوشش (مو، مدیریت بدن، لباس )تفاوت معنا داری وجود دارد؟
  4. آیا سرمایه فرهنگی کاربران زن ایرانی شبکه های اجتماعی بر مدیریت بدن آنان اثرگذار است؟
  5. آیا سرمایه فرهنگی کاربران زن ایرانی شبکه های اجتماعی بر نوع پوشش آنان اثرگذار است؟

۱-۵– تعریف مفاهیم تحقیق

سبک زندگی: سبک زندگی به معنای مجموعه­ای از انتخاب­های ذوقی و الگوهای خرید و مصرف در زندگی روزمره است. سبک زندگی از یک سو متاثر از جایگاه طبقاتی افراد است اما از سوی دیگر از ساختار طبقاتی فراتر می­رود و منش و شیوه زندگی افراد را در زندگی روزمره شامل می­شود. این منش متاثر از آموزش­های فرهنگی، اجتماعی افراد است که ذائقه و سلائق اجتماعی آنها را شکل می­دهد. سبک­های زندگی مجموع های از طرز تلقی­ها، ارزش­ها، شیوه­های رفتار، حالت­ها و سلیقه­ها در هر چیزی از انتخاب موسیقی گرفته تا انتخاب شبکه تلویزیون و دکوراسیون و فرش کردن خانه…را در بر می­گیرد (فاضلی، ۵۸:۱۳۸۲).

 سرمایه فرهنگی: سرمایه فرهنگی به معنای انباشتی از تجربه­های فرهنگی است که در پیشینه خانوادگی و فعالیت­های فرهنگی افراد به دست می­آید. بوردیو سرمایه فرهنگی را در یک سیستم مبادله­ای شامل دانش فرهنگی انباشته­ای می­داند که سبب اعتبار، قدرت و مقام می شود.سرمایه فرهنگی، مجموعه ای از ثروت های نمادین است که از یک سو به معلومات کسب شده ای باز می گردد که حالت درونی شده به خود می گیرند؛ از سوی دیگر به شکل مالکیت میراث فرهنگی (تابلوها، کتاب ها، واژه نامه ها،ابزارها، ماشین ها، …) جلوه می کند (شویره و فونتن، ۱۳۸۵: ۹۸).

شبکه های اجتماعی: فضای مجازی مجال شکل گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می کند. از زمان تونیس و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی «اجتماع» در مقابل «جامعه» (گزلشافت و گمنشافت) به بعد همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی «رو در رو بودن»، «محدودیت تعداد»، و «ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی را از خصائص بنیانی» اجتماع عنوان کرده اند. هر چند روابط کاربران فضای مجازی تفاوت ای با واسطه است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح «اجتماع» برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند. در این میان تلاش های متعددی در حال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربردهای جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی، روشن سازد. ازجمله می توان به تلاش های خانم شلینی ونچرلی اشاره کرد.(کاستلز، ۲۰۰۷ الف۳۶۰)

تعاریف عملیاتی:

کاربرشبکه اجتماعی: چهار گروه اعضای این سایت ها، کاربران ماهر کاربران فراغتی کاربران به دنبال سرگرمی و کاربران تجاری  نامگذاری شده اند. اما در اینترنت کاربرانی هم وجود دارند که در استفاده از امکان های جدید اینترنتی پیشگام هستند ولی نسبت به عضویت در شبکه های اجتماعی اشتیاقی نشان نمی دهند و در فعالیت های آنلاینشان آنها را به کار نمی گیرند.

فیس بوک:‏ شرکت ایجاد کننده وب گاه فیس بوک است که در ۴ فوریه ۲۰۰۴ به وجود آمد.از شبکه های اجتماعی مجازی است که به واسطه آن می توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. فیس بوک هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد.

لایک: ” راهی برای ارائه بازخورد مثبت یا ارتباط با مسائلی است که به آنها اهمیت می دهیم. شما می توانید نوشته یک دوست را لایک بزنید تا به او بازخوردی داده باشید یا صفحه ای را لایک بزنید تا با آن در ارتباط باشید. در عین حال امکان لایکِ  یک آگهی هم در فیس بوک وجود دارد.

طبق این تعریف، کلیک روی لایکِ زیر نوشته یک دوست، راه ساده ای برای نشان دادن این است که از آن لذت برده اید، بدون آن که نظری زیرش نوشته باشید. اما اگر نظر کسی را لایک می زنید به معنای آن است که به آن توجه کرده اید.

فیس بوک می گوید وقتی ویدئوی دوستتان را لایک می زنید:

نشان دهنده این است که آن ویدئو را پسندیده اید.

نوشته ای روی تایم لاین شما مبتنی بر پسندیدن این ویدئو منتشر می شود.

دوستتان آگاه می شود که ویدئوی او را پسندیده اید.

شخصیت ها، نشان های تجاری، صاحبان کسب و کار، سازمان ها و رسانه ها می توانند صفحه ای اختصاصی در سایتی چون فیس بوک برپا کنند. اما لایک  یک “صفحه” به چه معناست؟

فیس بوک می گوید وقتی صفحه، آگهی یا نوشته ای خارج از فیس بوک را لایک می کنید، یک ارتباط ایجاد کرده اید. روی دیوارتان این لایک اطلاع رسانی می شود و اسمتان ممکن است روی صفحه مورد نظر یا در کنار آگهی یا در اپلیکیشن های ویژه فیس بوک ظاهر شود. به علاوه، به روزرسانی های صفحه ای که لایک زده اید در خبرمایه (News Feed) شما پدیدار خواهد شد.

صفحه رسمی کشوری به فارسی در فیس بوک آگهی هایی را برای جذب لایک منتشر می کند

پیش از ایجاد دکمه “لایک” توسط فیس بوک، کاربران روی عبارتی کلیک می کردند که از آنها می خواست یک”طرفدار”باشند اما این سایت پس از بررسی واکنش ها و بازخوردهای به دست آمده از کاربرانش، به این نتیجه رسید که بهتر است واژه Fan یا طرفدار را با Like جایگزین کند که مفهوم “پسندیدن” را همراه خود دارد. از نظر فیس بوک “لایک” مفهومی سبک تر از واژه پیشین دارد و راه استانداردی برای ارتباط با افراد، چیزها و موضوعاتی است که کاربران به آنها علاقمندند.

لباس غیر رسمی: در این تحقیق به لباس هایی ورزشی، محلی، پوشش خانگی، لباس مهمانی برای خانم ها و… لباس غیر رسمی گفته می شود.

 لباس رسمی: در این تحقیق به لباس هایی پوشش مناسب عرفی را دارد گفته می شد.

پوشش مو: پوشش مو در عکس های کاربران زن  به معنی پوشاندن قسمتی از مو جزءِ پوشش دادن به حساب می آید.

زیورات زن شامل: ساعت، النگو ،گوشواره، دست بند و… آرایش در میان زنان بررسی شود.

می تواند چند مورد انتخاب شود.

تعداد صفحه :۱۴۲

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  ali.farjadniya@gmail.com