پایان نامه رشته علوم اجتماعی – مقطع کارشناسی ارشد با موضوع : بررسی و مقایسه فعالیت‏های …

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فـهـرسـت مـطـالـب

صفحه

فـصـل اول : کـلـیـات  ۱۱
۱ـ ۱ـ  مـقـدمـه ۱۲
۲ـ ۱ـ طـرح مسئـلـه ۱۴
۳ـ ۱ـ سئوالات تحقیق ۱۹
۴ـ ۱ـ  اهـمـیـت و ضرورت تـحـقـیـق ۲۰
۵ـ ۱ـ اهداف تحقیق ۲۲
۶ـ۱ـ زمان پژوهش ۲۳
۷ـ۱ـ ابهامات و مشکلات تحقیق ۲۳
۸ـ۱ـ انگیزه تحقیق ۲۴
۹ـ۱ـ ابزار تحقیق ۲۴
۱۰ـ ۱ـ  روش تـحـقـیـق ۲۴
۱ـ ۱۰ـ ۱ـ تکنیک های تحقیق ۳۱
۱ـ ۱ـ ۱۰ـ ۱ـ مـشـاهـده  ۳۱
۲ـ ۱ـ ۱۰ ـ ۱ـ  مـصـاحـبـه ۳۲
۳ـ ۱ـ۱۰ ـ ۱ـ  مـطـالـعـه اسـنـاد و مـدارک ۳۳
۴ـ ۱ـ۱۰ـ ۱ـ  عـکـس ۳۳
۱۱ـ ۱ـ چـارچـوب نـظـری ۳۴
۱ـ ۱۱ ـ۱ ـ نـظـریـه کارکردگـرایـی ۳۴
۱ـ ۱۱ـ۱ ـ نـظـریـه نوآوری ۳۸
۱۲ـ ۱ـ پـیـشـیـنـه تحـقـیـق ۴۳
۱۳ـ۱ـ مفاهیم و اصطلاحات ۴۷
 

 

 

 

 

فـصـل دوم : میدان تحقیق ۵۱
۱ـ ۲ـ  اسـتـان فـارس ۵۲
۲ـ ۲ـ شـهـرسـتـان مُهر ۵۵
۱ـ۲ـ ۲ـ مـوقـعـیـت جـغـرافـیـایـی ۵۵
۲ـ ۲ـ ۲ـ جـغـرافـیـای انـسـانـی ۵۸
۱ـ۲ـ۲ـ۲ـ تعداد و سیر تحول جمعیت طی چهار دوره سرشمـاری ۵۸
۲ـ۲ـ۲ـ۲ـ تـوزیـع جـمـعـیـت ۶۰
۳ـ۲ـ۲ـ۲ـ تـراکـم جـمـعـیـت ۶۳
۴ـ۲ـ۲ـ۲ـ وضـعـیـت سـواد ۶۳
۵ـ۲ـ۲ـ۲ـ تـرکـیـب سـنـی و جـنـسـی ۶۵
۳ـ۲ـ۲ـ اقـتـصـادی و انـرژی ۶۵
۳ـ۲ـ عـشـایـر ۶۷
۱ـ۳ـ۲ـ وضعیت موجود در جامعه عشایری براساس سرشماری۱۳۷۷ ۷۰
۲ـ۳ـ۲ـ سـرشـمـاری عـشـایـر کـوچـنـده سال ۱۳۷۷ ۷۲
۳ـ۳ـ۲ـ توزیع جمعیت۶ساله وبیشترعشایری کشوربرحسب وضع سواد ۷۲
۴ـ۳ـ۱ـ آمـار دام مـتـعـلـق بـه عـشـایـر ۷۲
۵ـ۳ـ۲ـ اراضـی زراعـی مـتـعـلـق بـه عـشـایـر ۷۲
۶ـ۳ـ۲ـ آمارجمعیتی عشایرداوطلب اسکان برحسب محل موردنظربرای اسکان ۷۳
۷ـ۳ـ۲ـ آمار جمعیتی عشایر بر حسب  علاقه به اسکان یا کوچ ۷۳
۸ـ۳ـ۲ـ جـامـعـه مـورد مـطـالـعـه (روستای کریم آباد) ۷۵
فـصـل سوم : فعالیت‏ها و ویژگی‏های اقـتـصادی عشایر مورد مطالعه قبل از اسکان ۸۴
۱ـ ۳ـ فعالیت‏های اقتصادی ۸۴
۱ـ ۱ـ ۳ـ صـنـایـع دسـتـی و فـرش بـافـی ۸۶
۲ـ ۱ـ ۳ـ بـافـت سـیـاه چـادر ۹۱
۳ـ ۱ـ ۳ـ تـولـیـد مـحـصـولـات مـخـتـلـف لـبـنـی ۹۲
۴ـ۱ـ۳ـ فـعالـیت‏های‏مـبتنی بـر نـگهـداری، پرورش، چـرا دام‏هـا ۹۴
۲ـ۳ـ ویـژگـی‏هـای فعالیت های شـغـلـی و اقـتـصـادی ۹۶
۱ـ۲ـ ۳ـ اقـتـصـاد نـیـمـه خـود کـفـا و تـقـریـبـاً خـود کـفـا ۹۷
۲ـ۲ـ ۳ـ اقـتـصـاد بـسـتـه مـعـیـشـتـی ۹۷
۳ـ۲ـ۳ـ تـولـیـد بـرای مـصـرف ۹۸
۴ـ۲ـ ۳ـ تکنـولوژی ابتدائی در تهیـه و ساخـت مـحـصـولات ۹۹
۵ـ۲ـ ۳ـ نـوع مـعـیـشـت غـالـب مـبـتـنـی بـر دامـداری ۹۹
۶ـ۲ـ ۳ـ زنـدگـی اقـتـصـادی پـر مـشـقـت ۹۹
۷ـ۲ـ ۳ـ رابـطـه کـاری خـانـوادگـی ۹۹
فـصـل چهارم : دلایـل و ریشه های اسـکـان ۱۰۱
۱ـ۴ـ خـلـع سـلاح و اسـکان عـشـایـر ایـران ۱۰۵
۲ـ۴ـ اصـلاحـات ارضـی ۱۰۸
۳ـ۴ـ  مـلـی کـردن جـنـگل هـا و مـراتـع ۱۱۰
۴ـ۴ـ نـفـوذ سـاختـار شـهری ۱۱۱
۵ـ ۴ـ بسط نهاد های فرهنگی جدید ۱۱۲
۶ـ۴ـ عـدم تـوانـائـی مـالـی ، دسـت دادن دام هـا و فقر اقتصادی ۱۱۳
۷ـ۴ـ دلایـل شـخـصـی ۱۱۴
فـصـل پنجم : تـحـولات عـشـایـر مورد مطالعه پـس از اسـکـان ۱۱۶
۱ـ۵ـ تغییر رفتارهای گروهی ۱۱۷
۲ـ۵ـ گسترش ارتباطات ۱۱۹
۳ـ۵ـ تغییر اشکال معیشتی ۱۲۰
۴ـ۵ـ روابط جدید با دستگاه های دولتی ۱۲۳
۵ـ۵ـ نیازهای جدید ۱۲۴
۶ـ۵ـ افزایش نرخ با سوادی ۱۲۵
۱ـ ۶ـ ۵ـ بالا رفتن سطح آگاهی افراد ۱۲۷
۲ـ ۶ـ ۵ـ تأثـیر بر پایـگاه اجتـماعی افـراد ۱۲۸
۳ـ ۶ـ ۵ ـ مهاجرت ۱۲۸
۴ـ ۶ـ ۵ ـ ایجاد هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری جدید ۱۲۹
۵ـ ۶ـ ۵ ـ تحول در ملاک های ازدواج ۱۲۹
۶ـ ۶ـ ۵ ـ شکاف میان دو نسل ۱۳۰
فـصـل ششم: فعالیت‏ها و ویژگی‏های اقتصادی پس از اسکان عشایر روستای کریم‏آباد ۱۳۱
۱ـ ۶ـ فعالیت‏های اقتصادی ۱۳۲
۱ـ۱ـ ۶ـ دامـداری و فـعـالـیـت هـای وابـسـتـه ۱۳۲
۲ـ۱ـ۶ـ صنایع دستی ۱۳۴
۳ـ۱ـ ۶ـ بـاغـبـانـی ۱۳۶
۴ـ۱ـ ۶ـ فـعـالـیـت در شـرکـت هـای صـنـعـتـی ۱۳۹
۵ـ۱ـ ۶ـ پـرورش زنـبـور عـسـل ۱۴۰
۶ـ۱ـ ۶ـ مـشـاغـل خـدمـاتـی ۱۴۲
۷ـ۱ـ ۶ـ کـشـاورزی ۱۴۳
۲ـ۶ـ ویژگی‏های اقتصادی ۱۴۴
۱ـ۲ـ۶ـ خانواده به عنوان اصلی ترین واحد تولید ۱۴۴
۲ـ۲ـ۶ـ  گـسـتـرش خـانـواده‏هـای هـسـتـه‏ای و مـسـتـقـل ۱۴۵
۳ـ۲ـ۶ـ نوع معیشت غالب بر دامداری ۱۴۶
فـصـل هفتم : تفاوت یکجانشینی عشایر با یکجانشینی روستایی در شهرستان مُهر ۱۴۷
۱ـ۷ـ کشاورزی ۱۴۸
۱ـ نوع محصول تولید شده ۱۴۸
۲ـ کشاورزی به عنوان یک شغل و فعالیت اقتصادی ۱۴۹
۳ـ سابقه کشاورزی متفاوت ۱۴۹
۲ـ۷ـ دامـداری ۱۵۰
۱ـ سـابـقـه دامـداری ۱۵۰
۲ـ دامداری به عنوان شغل و فعالیت اصلی ۱۵۱
۳ـ نوع دام‏ها ۱۵۲
۴ـ نوع تغذیه دام‏ها ۱۵۳
ـ نتیجه‏گیری ۱۵۵
ـ فـهـرسـت مـنـابـع ۱۶۱

 

 

 

ـ فهرست عکس‏ها

شماره عکس موضوع عکس
عکس شماره (۱) کوچ عشایر قشقایی ۲۷
عکس شماره (۲) چهره یک مرد قشقایی ۲۷
عکس شماره (۳) زوج کهنسال عشایری در شهرستان مُهر ۲۸
عکس شماره (۴) خانواده عشایری در زیر سیاه چادر ۲۹
عکس شماره (۵) استفاده از چادرهای جدید در میان عشایر ۳۵
عکس شماره (۶) سیاه چادر درمیان عشایرمنطقه به مانندگذشته کارایی چندانی ندارد ۳۶
عکس شماره (۷) قبرستان تاریخی فال ۵۶
عکس شماره (۸) آسیاب آبی خوزی ۵۶
عکس شماره (۹) حمام وراوی ۵۷
عکس شماره (۱۰) استودان‏های خوزی ۵۷
عکس شماره (۱۱) بخش انرژی شهرستان مُهر ۶۶
عکس شماره (۱۲) پالایشگاه در حال ساخت ۶۷
عکس شماره (۱۳) تابلو روستای کریم‏آباد ۷۵
عکس شماره (۱۴) نمای کلی روستای کریم‏آباد ۷۸
عکس شماره (۱۵) نمایی از یک خانه در روستای کریم‏آباد ۸۰
عکس شماره (۱۶) نمایی از درون یک خانه در روستای کریم‏آباد ۸۲
عکس شماره (۱۷) راه‏سازی به روستا ۸۲
عکس شماره (۱۸) لوله‏کشی آب به روستا با سرمایه و هزینه روستائیان ۸۳
عکس‏های شماره

(۱۹ و ۲۰)

درچند سال اخیر امکاناتی به روستائیان اختصاص یافته است که از آن جمله می‏توان به برق و تلفن اشاره نمود ۸۳
عکس شماره (۲۱) دام‏های عشایری ۸۵
عکس شماره (۲۲) طرح فرش عشایری و وسائل بافت آن ۸۷
عکس شماره(۲۳) فرش عشایری ۸۸
عکس شماره(۲۴) بافت جاجیم ۹۱
عکس شماره (۲۶) سیاه‏چادرهای مورد استفاده در میان عشایر ۹۲
عکس شماره(۲۷) تهیه کشک در میان عشایر روستای کریم‏آباد ۹۳
عکس شماره(۲۸) زن عشایری در حال تهیه ماست ۹۴
عکس شماره (۲۹) کودک عشایری در حال چرای دام‏ها ۹۵
عکس شماره(۳۰) چوپانان عشایری ۹۶
عکس شماره (۳۱) دبستان ابتدایی در روستای کریم آباد ۱۲۷
عکس شماره(۳۲) دامداری در روستای کریم‏آباد ۱۳۲
عکس شماره(۳۳) دامداری امروزه به مانند گذشته در میان عشایر صورت نمی‏گیرید ۱۳۳
عکس شماره(۳۴) به دست آوردن کره از شیر گوسفندان برای تغذیه ۱۳۴
عکس شماره(۳۵) تمامی اعضاء خانواده در بافت فرش کمک می‏کنند ۱۳۵
عکس شماره(۳۶) فرش یکی ازصنایع معمول در میان عشایر روستای کریم‏آباد ۱۳۶
عکس شماره(۳۷) باغ مرکبات متعلق به روستائیان ۱۳۷
عکس های شماره

(۳۸ و۳۹)

اشتغال عده‏ای از عشایر روستای کریم‏آباد به عنوان باغبان در باغات ۱۳۸
عکس شماره (۴۰) شروع به ساخت پالایشگاه گاز در شهرستان مُهر (پارسیان) ۱۴۰
عکس شماره (۴۱) شروع به کار پالایشگاه گاز عسلویه (پارس جنوبی) ۱۴۰
عکس‏های شماره

(۴۲ و ۴۳)

مشاغل جدید در میان عشایر اسکان یافته شهرستان مُهر (پرورش زنبور عسل) ۱۴۱
عکس شماره(۴۴) رانندگی یکی از مشاغل جدید در میان عشایر روستا ۱۴۲
عکس شماره(۴۵) زمین‏های زیر کشت عشایر ۱۴۳
عکس شماره(۴۶) دامداری در روستای کریم‏آباد ۱۵۱
عکس شماره(۴۷) دامداری در خانه روستاهای شهرستان مُهر ۱۵۲
عکس شماره(۴۸) محل نگه‏داری دام‏ها در روستای کریم‏آباد ۱۵۴

 

 

ـ فهرست نقشه ‏ها

شماره نقشه موضوع نقشه
نقشه شماره (۱) نقشه ایران ۵۳
نقشه شماره (۲) نقشه استان فارس ۵۹
نقشه شماره (۳) نقشه شهرستان مُهر ۶۲

 

 

ـ فهرست جداول

شماره جدول موضوع جدول
جدول شماره (۱) تعداد بخش ها ، شهرها و دهستان های کشور برحسب استان و شهرستان در پایان اسفند ۱۳۸۱ ۵۴
جدول شماره (۲) ناحیه مورد مطالعه در سرشماری ۱۳۴۵ ۵۸
جدول شماره (۳) ناحیه مورد مطالعه در سرشماری ۱۳۵۵ ۵۸
جدول شماره (۴) ناحیه مورد مطالعه در سرشماری ۱۳۶۵ ۵۸
جدول شماره (۵) ناحیه مورد مطالعه در سرشماری ۱۳۷۵ ۶۰
جدول شماره (۶) ویژگی های جمعیتی شهرستان مُهر در سال ۱۳۸۰ ۶۰
جدول شماره (۷) توزیع جمعیت بر حسب بخش به تفکیک جنس در سال۱۳۸۰ ۶۱
جدول شماره (۸) توزیع جمعیت نقاط روستائی  بر حسب بخش به تفکیک ۶۱
جدول شماره (۹)

 

توزیع جمعیت نقاط روستایی بر حسب بخش به تفکیک جنس در سال ۱۳۸۰ ۶۱
جدول شماره (۱۰) تعداد آبادی های دارای سکنه شهرستان‏بر حسب بخش و به تفکیک تعداد خانوار ۶۱
جدول شماره (۱۱) جمعیت و مساحت به تفکیک بخش در سال ۱۳۸۰ ۶۳
جدول شماره (۱۲)

 

درصد جمعیت ۶ ـ ۲۴ ساله در حال تحصیل بر حسب‏گروه‏های عمده سنی به تفکیک نقاط شهری و روستایی به صورت درصد ۶۴
جدول شماره (۱۳) درصد باسوادان در جمعیت ۶ ساله و بیشتر بر حسب گروه های سنی به تفکیک سن و جنس به درصد
جدول شماره (۱۴) تخمین جمعیت عشایری در کتاب گنج شایگان ۶۹
جدول شماره (۱۵) تخمین جمعیت عشایری در کتاب آشنایی با جامعه عشایری ایران ۷۰
جدول شماره (۱۶) خانوار و جمعیت ایل ها و طایفه‎های مستقل بیش از  ۲۰ خانوار و استان های محل استقرار آنها ۷۱
جدول شماره (۱۷) تـوزیـع جـمـعـیـت ۶ سـالـه و بـیـشـتـر عـشـایـری کـشـور بـر حـسـب وضـع سـواد ۷۱
جدول شماره (۱۸) آمـار دام مـتـعـلـق بـه عـشـایـر ۷۲
جدول شماره (۱۹) اراضـی زراعـی مـتـعـلـق بـه عـشـایـر ۷۲
جدول شماره (۲۰)

 

آمـار جـمـعـیـتـی عـشـایـر داوطـلـب اسـکـان بـرحـسـب مـحـل مـورد نـظـر بـرای اسـکـان ۷۳
جدول شماره (۲۱) آمـارجـمـعـیـتـی عـشـایـر بـرحـسـب عـلاقـه بـه اسـکان یـا کـوچ ۷۳

 

جدول شماره (۲۲)

 

جمعیت عشایری در استان های کشور به ترتیب تعداد خانوار ییلاقی و قشلاقی ۷۴
جدول شماره (۲۳) ترکـیـب سـنـی و جـنسـی روسـتـای کـریـم آبـاد ۷۷
جدول شماره (۲۴) فعالیت اقتصادی در میان عشایر کریم آباد ۸۱
جدول شماره (۲۵) مقایسه خانوارهای کوچ رو ایل قشقایی در سال های ۱۳۵۳و۱۳۶۱ ۱۰۳

 

 

فـصـل اول

 

 

 

 

 

 

ـ مـقـدمـه

ـ طـرح مسئله

ـ سئولات تحقیق

ـ اهـمـیـت تـحـقـیـق

ـ اهداف تحقیق

ـ انگیزه تحقیق

ـ ابزار تحقیق

ـ جامعه مورد مطالعه

ـ مبهمات و مشکلات تحقیق

ـ زمان پژوهش

ـ روش تـحـقـیـق

ـ چـارچـوب نـظـری

ـ پـیـشـیـنـه تحـقـیـق

ـ مفاهیم و اصطلاحات

 

۱ـ۱ـ مـقـدمـه

تاریخ ایران در طول قریب ۲۵۰۰ سال و حتی بیشتر (قریب ۲۸۰۰ سال) و تا زمان سلسله پهلوی، همواره حکومت ایلات و قبایل بوده است. یک ایل، مثلاً قاجار‏ها، روی کار می‏آمدند و پس از مدتی به دلایل مختلف از عرصه حکومت حذف می شد و جای خود را به ایل دیگر  می دادند. این آمدن و رفتن ها پس از استقرار اسلام در میان مردم ایران نیز تداوم یافت تا به عصر پهلوی رسید.

 در دوره پهلوی و در زمان حکومت رضاشاه بود که اولین سلسله حکومتی که پایه ایلی و قبیله‏ای نداشت در ایران روی کار آمد. با توجه به ساختار اجتماعی و سیاسی و قدرت رؤسای ایلات و قبایل ایران و نیز اینکه اغلب ایلات و عشایر ایران به خصوص در اواخر عصر قاجار مسلح بودند، رضا شاه همواره از قدرت ایلات و حرکت آنان نگران بود، تصمیم گرفت که به اسکان آنان اقدام نماید.

اسکان یک ایل، عشیره و یا یک قبیله به نوعی شکستن ساختار اجتماعی و خرد کردن بافت قدرت در آنان تلقی می شد و به این ترتیب دولت می توانست آسان تر بر ایلات و قبایل غلبه یافته و با سهولت بیشتری آنان را خلع سلاح نموده و آنان را در کل آسان تر در کنترل خود درآورد.

طرح اسکان عشایر که با شیوه زندگی آنها علی‏الاصول، مغایرت فراوانی داشت با مقاومت اغلب آنان مواجه گردید ولی دولت مرکزی به تدریج این مقاومت‏ها را در هم شکست و کم و بیش بر قدرت عشایر فایق آمد.

پس از انقلاب اسلامی به رغم آنکه حدود ۵۰ سال از اولین طرح های اسکان عشایر و مقامت ایلات و قبایل مختلف می گذشت و شرایط در این زمان بسیار تغییر کرده بود، دولت باز هم به دلایل مختلفی که بیشتر می توان به دلایل امنیتی و اقتصادی در آنها در اولویت باشد موضوع اسکان عشایر را در برنامه خود قرار داده که آخرین آنها نیز لایحه برنامه چهارم توسعه است که به آن اشاره و پرداخته شده است.

کوچندگی ظاهراً قدیمی ترین شیوه های زیست در ایران بوده است و به نظر می رسد در دورانی بسیار قدیم، قبایل کوچنده عشایری بیشتر جمعیت ایران را تشکیل می دادند. اما با توجه به کوچندگی و در حال کوچ بودن این جمعیت به صورت گسترده و دائم، تقریباً تخمین زدن آمار و ارقام مربوط به این جمعیت بسیار مشکل به نظر می رسد. با توجه به تغییر و تحولات اخیر در جامعه ایران و حتی با تاثیرپذیری از از تحولات جهانی، تعداد این عشایر کوچنده بسیار کاهش یافته است و امروزه به حدود ۲% رسیده است. 

با توجه به پتانسیل های موجود عشایر کشور در جهت تولید مواد مصرفی و صنایع مورد نیاز مردم و همچنین جاذبه های فرهنگی و مردم شناسی آنان، تاکنون این ظرفیت ها از سوی مسؤولان نادیده گرفته شده به گونه ای که عشایر در حال حاضر دارای مشکلات بی شماری هستند.

مطالعه و پژوهش‏های اقتصادی در جوامع سنتی و عشایری که اساس اقتصادی آن بر پایه دامداری بوده است و امروزه با تغییراتی کشاورزی و سایر مشاغل در کنار آن قرار گرفته‏ است، از جمله موضـوعات مهم در مردم‏شناسی است که این امر، باب جـدیدی را در مطالعه این جوامع، علاوه بر مردم شناسی ایلات و عشایر، گشوده است که آن مردم‏شناسی اقتصادی عشایر است که به تجدید نظر در برخی از مفاهیم اقتصادی در میان عشایر می‏پردازد. از جمله این مفاهیم می‏توان به «اقتصاد تأمین بقاء» (طبیبی، ۱۳۷۱ :۱۶۵) اشاره نمود. چنین اقتصاددانانی که از نظر وی این اصطلاح را به کار برده‏اند در برخورد با پژوهش‏ها و تحقیق‏های انسان‏شناسانه به این امر واقف گشته‏اند که نیازهای معنوی نیز در اقتصاد این جوامع بسیار تأثیرگذار هستند.

در مطالعه جوامع عشایری می‏توان پیوستگی میان ارزش ‏های اقتصادی را با سایر ارزش‏های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را مشاهده نمود و از سویی دیگر نتایج اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در سیستم تولید و فعالیت‏های اقتصادی مختلف مؤثر دانست.

یکی از مهمترین بحث‏هایی که در رابطه با عشایر می توان عنوان نمود بحث اسکان عشایر است. در گذشته در شهرستان مُهر تعداد عشایری که قشلاق خود را در این شهرستان می‏گذراندند بسیار فراوان بوده‏اند، اما امروزه فقط تعداد اندکی از این عشایر زمستان‏ها را در این منطقه به سر می‏برند و تعداد آنها سال به سال در حال کاهش است. در شکل وسیع‏تر آن، این مسأله در سایر نقاط نیز قابل مشاهده است.

در قرن نوزدهم جمعیت عشایری بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‏داده است. این تعداد در اوائل قرن نوزدهم به ۲/۳۰ درصد از کل جمعیت ایران را شامل می‏شده است (صفی‏نژاد، ۱۳۷۵ :۴۱) تعداد کل عشایر ایران در سرشماری سال ۱۳۵۵ به ۱۴ درصد می‏رسد. در آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور این آمار کمتر از ۲ درصد بیان شده است (بلوکباشی، ۱۳۸۲ : ۳۹) . این کاهش جمعیت عشایری ایران در این سال‏ها را می‏توان نتیجه مستقیم اسکان عشایر دانست. در تحقیق حاضر سعی بر آن است به جنبه‏های ویژه‏ای از این اسکان در شهرستان مُهر در میان دسته‏ای از عشایر قشقایی بپردازیم. 

۲ـ۱ـ طـرح مـسـالـه

دربند «ی» ماده ۳۰ برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اسکان عشایر به عنوان یکی از راه‏حل‏هایی که می‏تواند برای جمعیت عشایری سودمند و مفید واقع شود، مطرح گردیده است. در این بند اسکان عشایر به این صورت پیشنهاد شده است: «سامان‏دهی اسکان عشایر از نظر اقتصادی، معـیشتی و اشـتغال با حـفظ توانمندی های تولید مسکن، ایـجاد امـکانات زیر بنایی و خدمات رسانی به میزان حداقل پنجاه درصد (۵۰%) از جمعیت عشایر». (مهاجر،۱۳۸۲)

در این بند چنین به نظر می‏آید که سیاست گام به گام و تدریجی اسکان عشایر به صورتی در نظر گرفته شده است که برای نیمی از آنها کارایی دارد و از این رو مسائلی مانند مسکن، خدمات عمومی و زیربنایی مد نظر واقع شده است. همچنین باید در نظر داشت که اینکه به جمعیت اسکان داده شده خدماتی داده شود یک امر است و اینکه اصولاً جمعیت عشایری را به اجبار اسکان دهند یک امر دیگر.

امـا اصـولی‏تریـن سـئوالاتـی که در رابـطه با ایـن مطلـب قابل بیان می‏باشـد به شـرح ذیل است:

· عشایر که علی‏الاصول کوچنده و دامپرور هستند، با اسکان و تغییر شیوه زندگی‏شان امکان تداوم زندگی دارند؟

· اصولاً اسکان و یکجانشینی بر تولید و زندگی این گروه تاثیر منفی نمی‏گذارد؟

· اینکه اساساً اسکان و یکجانشینی در کل به سود آنها بوده است و آنها از این امر راضی هستند یا نه؟

نکته دیگر اینکه طبق قانون نمی توان افراد به سکونت در جایی و یا عدم امکان اقامت مجبور ساخت (مگر در موارد استثنایی). در مورد این مطلب باید عنوان شود که در بین مسیر هایی که عشایر از آنها کوچ می‏کردند، معمولاً برخی از عشایر از مسیر‏هایی عبور می‏کردند که خسارات و آسیب‏های فراوانی از سوی دام‏های عشایری به مزارع و زمین‏های کشاورزی اطرافشان وارد می‏آوردند که در بسیاری از موارد باعث نزاع و درگیری این کوچندگان و یکجانشینان آسیب دیده می‏شد.

حال باید پرسید که آیا عشایر اصولاً علاقه به اسکان دارند؟ به ویژه آنکه بسیاری از آنان سرزمین‏های بسـیار وسیعی را از دسـت می‏دهنـد و به زندگی در زمـین کوچک محدود می‏شوند . لذا باید از آنها در مورد این مسأله تحقیق و بررسی شود و میزان رضایت آنان در مورد اسکان از خلال این گونه تحقیقات حاصل آید.

در این تحقیق سعی خواهد شد با شناخت زمینه‏های سنتی و تاثیرات تحولات جدید بر ساخت‏های سنتی، ساخت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و . . . عشایر مورد بررسی واقع شود. همچنین آنچه در این جا حائز اهمیت جلوه می‏کند، میزان و نوع پذیرش این تحولات از سـوی این عشایر، طی این تحولات و نوآوری‏ها و در طول زمان و روند اسکان آنان است.

همچنین برای بررسی بهتر سعی خواهد شد مقایسه ای میان اوضاع و احوال عشایر و ایلات در زمینه های مختلف صورت پذیرد و قواعـد[۱] کلـی زندگی آنها قبل و بعد از اسکان مورد بررسی واقع شود. به دلیل آنکه کلیه جنبه های زندگی عشایـر، همراه با یکجانشـین شدن آنان دستخوش تغییر شده به گونـه ای، صورت های مختـلف زندگی آنها نیز متحول شد، شناخت این تغییر و تحولات می تواند ما را با زندگی و روند نوآوری، پیشـرفت و توسعه عشایر آشنا سازد. مهمترین مسأله ای که در اینجا می تواند مورد شناسایی واقع شود، میزان و نوع رابطه ای است که ایلات و عشایر با روستانشینان و شهرنشینان اطراف خود دارند. به دلیل متفاوت بودن فرهنگ زندگی و معیشت عشایر و ایلات با شهر نشینان و روستائیان، تلاقی و برخورد این دو فرهنگ و این دو دسته در نوع خود بسیار حایز اهمیت است، هرچند که ممکن است دیگر امروزه نتوانیم عشایر و ایلات یکجانشین را در فرهنگی خارج از فرهنگ روستایی جای دهیم، اما به دلیل متفاوت بودن پایه های اولیه و اساسی فرهنگی این اقوام و این دسته ها و آداب و رسوم و نوع معیشت و دیگر زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این دو دسته، باز هم، تفاوت های عمیقی در سراسر زندگی آنان قابل مشاهده است، یکی از اساسی ترین مباحث تحقیق، پرداختن به این جنبه های مختلف زندگی عشایر و ایلات یکجانشین با روستاهای اطراف و نوع برخورد و تماس این دو دسته با یکدیگر خواهد بود که با این وجود بسیاری از ابهامات مختلف برای ما روشن خواهد شد.

در زندگی روزمره ما، آنچه که بیش از هر عامل دیگری در شکل دادن به جنبه‏های مختلف آن تاثیر دارد فرهنگ است. فرهنگ درون یک جامعه یک جریان تاریخی است که از نسل‏های پیشین به ما رسیده است و جنبه تاریخی بودن آن کاملاً محرز است، زیرا دائماً در حال حرکت است و پیوسته در حال دگرگون ساختن خود ، اعضایش، محیطش و سایر فرهنگ‏هایی که با آنها در ارتباط است از آنجا که چنین دگرگونی هایی باعث تغییرات در روابط اجتماعی بین انسان ها می گردند بررسی آنها امری ضروری است.

«همه جوامع در هر زمان و در هر حال در کشاکش نسبی تنش های مخصوص خود هستند هر جامعه را می توان به صورت صحنه رویارویی و تأثیرات متقابل دو نیرو فرض کرد. یکی نیرویی که مردم را به طرف تغییر می کشاند دیگری نیرویی که آنان را به حفظ وضع موجود وامی دارد نیروی اول تلاش می کند که برای استقرار خود توازن نیروی دوم را به هم بزند و دومی سعی دارد، تا اولی را از رسیدن به مقصود باز دارد. از آن جا که گرایش به تغییر، اصل بنیادین فرهنگ است همیشه نیروی نوآور با کنار زدن تدریجی یا سریع نیروهایی که حافظ وضع موجود هستند جایی برای خود باز می کنند و موجب تغییر می گردد» (فاستر، ۱۳۷۸: ۴۵).

هم چنین «بررسی های انسان شناسی و جامعه شناسی حاکی از آن است که عوامل مختلفی چون اختراعات، اکتشافات، نوآوری های (مادی یا ایدئولوژیکی)، افزایش جمعیت، تحولات اکولوژیکی، جنگ، تماس فرهنگ ها و غیره همگی در تغییرات فرهنگی دخالت دارند، روی هم رفته عوامل تغییر و تحول یا داخلی اند یا از خارج سرچشمه گرفته و در نتیجه تماس بین جوامع به فرهنگ های دیگر راه می یابند اصولاً تجربه نشان داده است که جوامع دارای تکنولوژی پیشرفته، دیگر جوامع را تحت تأثیر قرار می دهند» (امان الهی، ۱۳۶۲: ۱۰۳).

بنابراین می توان گفت انقلاب تکنولوژیکی جریانی است که از دو قرن پیش تاکنون، تغییرات عمیقی در جامعه غربی و در دنیا بوجود آورده است، جریان صنعتی شدن، رشد شهرنشینی، افزایش تولید و سرعت در وسایل ارتباطی و حمل و نقل و غیره، تنها تظاهرات خارجی یا پدیده های ظاهری انقلاب صنعتی محسوب می گردند و در حقیقت مجموعه حیات اجتـماعی و انسـانی از این انقـلاب مـتأثر گردیـده اسـت. زنـدگی خـانـوادگـی، زندگـی مذهـبی، ادبیات، هنر، پوشاک و غیره همه و همه عمیقاً و سریعاً در مدت زمان بسیار کوتاهی دستخوش دگرگونی قرار گرفته اند و امروزه نیز انقلاب تکنولوژیک ادامه دارد.

 عشایر ایران از جمله اقشار مختلف ایران هستند که در چند دهه اخیر به دلایل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگون در میان آنها تغییرات و نوآوری های شدیدی در زمینه‏های مختلف به وقوع پیوسته است که زندگی آنان را دگرگون کرده است. با اشاعه نوآوری ها و ورود تکنولوژی های مدرن که پس از اجرای اصلاحات ارضی و وقوع انقلاب اسلامی رخ داد، از جمله گسترش وسایل ارتباط جمعی، ابزار و وسایل تکنولوژیکی، تأسیس مدارس نوین، احداث جاده ها، تأسیس ادارات دولتی و انتقال قدرت به دولت، تغییراتی عمده در حوزه های مختلف پدیدار گشته است .

تغییر و تحولاتی که در زندگی عشایر ایران به صورت کلی شکل گرفته است، همزمان با چندین عامل اساسی بوده است که برگرفته از دلایل سیاسی است که توسط حکومت ها رخ داده است. از مهمترین این دلایل به قدرت رسیدن رضاخان است که با طرح اسکان عشایر، تحولاتی را در رابطه با عشایر ایران به وجود آورد که این مسئله تنازعاتی را میان عشایر با دولت مرکزی شکل داده بود.

 در زمان پهلوی دوم، هر چند که دوباره تا حدودی رؤسا و خوانین عشایر توانستند نظام‏های ایلی را دوباره به وجود آورند، اما اصلاحات ارضی در این زمان در جنبه‏های متفاوتی تحولات عشایر را دامن می زد. اصلاحات ارضی به دلیل تغییر در تقسیم بندی زمین‏های مالکان بزرگ که از خوانین شهرستان بودند، با زیر و رو کردن ساخت های سنتی همراه شد که همین امر تنازعاتی را برای خوانین، اربابان و مالکان عمده با دولت مرکزی به همراه داشت. روی هم رفته این تنازعات در زندگی عشایر تغییرات عمیقی را شکل داده بود. در آخرین مرحله نیز همزمان با انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی تغییرات بی سابقه‏ای در ایلات و عشایر ایران به وجود آمد که بیشتر این تحولات برخواسته از نیازهای عشایر نیز ادعاهای مسؤولین انقلاب در توجه به مناطق محروم بود.

۳ـ۱ـ پـرسـش هـای تـحـقـیـق

·                        آیا یکجانشین شدن عشایر منطقه به لحاظ اقتصادی به سود آنها بوده است؟

·                        چه تفاوت های اساسی در مشاغل و فعالیت‏های اقتصادی عشایر منطقه در دو دوره قبل و بعد از اسکان صورت گرفته است؟

·                        پس از اسکان جامعه عشایری مورد مطالعه، چه تشابهاتی با یکجانشینان منطقه پیدا کرده است؟

·                        تغییرات اقتصادی چه تحولاتی در زندگی عشایر منطقه به وجود آورده است؟

 

 

۴ـ۱ـ اهـمـیـت و ضـرورت تـحـقـیـق

ضرورت و اهمیت هر پژوهش به نتایج و فوائد نظری و عملی آن برمی گردد یعنی از یک طرف به پیشرفت تفکر علمی و از طرف دیگر به شناخت واقعیت‏ها مربوط می شود تا با توجه به شرایط خاص هر جامعه بتوان برنامه ها و طرح های مفیدی جهت بهبود و اصلاح آن برنامه ریزی و طراحی کرد.

بنابراین با توجه به این موارد بیان شده، نکات اساسی و حائز اهمیت در این بررسی به شرح زیر می‏باشد:

هر جامعه ای بر اساس شرایط منحصر به فردی که دارد، دارای ویژگی‏های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و . . . است که با سایر جوامع و محیط‏های اطرافش جدا می‏شودکه همین تفاوت‏ها به گونه ای هویت آن جامعه را در زمینه های مشخص شکل می دهد. به عبارتی دیگر، همین تفاوت‏هایی که در خصیصه‏های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و. . . وجود دارد، هویت ویژه آن جامعه است. از آنجایی که در این مطالعه شناخت فعالیت‏های اقتصادی جامعه مورد بررسی مد نظر ما است، مطالعه و شناخت هویت اقتصادی این جامعه می‏تواند رهنمودی مفید برای ما در این راه باشد. تفاوت در نوع معیشت در میان عشایر مورد مطالعه با دیگر جوامع اطراف خود، از این جمله‏اند. دامداری در میان عشایر همواره از اصلی‏ترین راه های امرار معاش بوده است، در صورتی که دامداری به شکلی که در بین عشایر مورد مطالعه قابل مشاهده است، هیچ‏گاه در میان یکجانشینان اطرافشان قابل رؤیت نیست.

 در مورد اسکان ایلات و عشایر مختلف موجود در سطح کشور تاکنون تحقیقات مختلفی صورت گرفته است که اغلب به بررسی همین امور پرداخته اند. در این تحقیقات بیشتر به سطح رضایت‏مندی و پیامدهای مختلف اسکان از دیدگاه عشایر و ایلات اسکان یافته شده پرداخته‏اند که این امر تحولات و پیامد های اسکان را به جوامع مورد مطالعه که عشایر هستند و نیز به جامعه دانشگاهی انعکاس می‏دهد. از سویی دیگر چنین تحقیقاتی می‏تواند به مسئوولینی که در صدد کمک و تجهیز این دسته از عشایر هستند می‏تواند بسیار سودمند و مثمر ثمر واقع گردد و آنان را در این امر یاری رساند. 

در چند دهه اخیر تغییر و تحولات فراوانی به به وقوع پیوسته است که در بسیاری از موارد موجب نوآوری‏هایی در ساخت‏های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گردیده است و از سویی دیگر، زمینه‏هایی در این ساخت ها موجب تغییر و دستخوش شده اند و جنبه‏هایی نیز به کلی از بین رفته‏اند و دیگر کارایی گذشته را ندارند. به عنوان نمونه، دامداری یکی از اساسی‏ترین راه های امرار معاش در میان عشایر همواره به چشم می‏خورده است، اما امروزه به مانند گذشته چنین فعالیت‏هایی دیده نمی‏شود و تغییرات اساسی در این شکل و قالب کلی این فعالیت‏ها رخ داده است و دامداری به صورت دامپروری درآمده است که در روستای کریم‏آباد به خـوبی قابـل مشـاهده اسـت. بـنابرایـن با توجه به به این تغییرات و از بین رفتن بسیاری از زمینه‏های اقتصادی در میان عشایر، باید به جمع آوری این میراث کـهن و در حال نابودی بپردازیم .

با چنین بررسی‏هایی می‏توان از مشکلات و نابسامانی‏های جوامع عشایری تا حدودی آگاه شویم و یا اینکه تغییرات به وجود آمده در آن جوامع را بهتر بشناسیم که در این میان یکی از جنبه‏هایی که در آن چنین تغییراتی رخ داده است، فعالیت‏های اقتصادی و معیشتی است. این شناخت و آگاهی می‏تواند زمینه را برای برنامه ریزی مؤثرتر در مورد عشایر فراهم آورد. همان‏گونه که می‏دانیم این گونه برنامه ریزی‏ها باید با نیاز‏ها، ارزش‏ها و هنجار‏های جامعه مورد نظر منطبق باشد. در صورت انطباق است که چنین برنامه هایی مورد پذیرش و قبول این افراد واقع می‏شود. زندگی به صورت کوچندگی در گروه‏های مختلف از جمله ابتدایی‏ترین اشکال زندگی بشر در طول تاریخ بیان شده است و قدمتی چند هزار ساله دارد. جوامع کوچنده و گله‏دار نوعی از جوامعی‏اند که با محیط زیست سازگاری دارند. در این گونه جوامع چهارپایان از اصلی ترین منابع امرار معاش محسوب می‏شوند و ابعاد گله‏ها، میزان قدرت آنان را نشان می‏دهد. گرایشی مردسالارانه در این جوامع دیده می‏شود که ناشی از ماهیت متحرک و پر جنب و جوش زندگی شبانی آنان است و علاوه بر آن فعالیت های عمده اقتصادی در میان این جوامع خصلتی مردانه دارد[۱]. بنابراین این گروه های کوچنده، فرهنگ و سنت طولانی را به همراه خود به دنبال می‏کشند. از این توقف چنین حرکاتی در قالب اسکان در یک زمان به این فرهنگ چند هزار‏ ساله خاتمه می دهد. بنابراین ثبت این گونه زندگی و استفاده از فرهنگ آنها برای اشکال بعدی زندگی آنان می‏تواند در شکل‏دهی آسان‏تر زندگی آینده آنان بسیار به کار آید.

۵ـ۱ـ اهـداف تـحـقـیـق

ـ هـدف کـلـی

ـ بررسی و مقایسه نوآوری‏های شغلی در میان عشایر اسکان یافته شهرستان مُهر

ـ اهـداف جـزئی

ـ بررسی رابطه میان یکجانشینی با توسعه فعالیت‏های شغلی در میان عشایر منطقه

ـ مقایسه دو دوره قبل از اسکان با دوره پس از اسکان به لحاظ فعالیت‏های اقتصادی و شغلی در میان عشایر منطقه

ـ بررسی رابطه میان عشایر مورد مطالعه با روستاییان اطراف در ارتباط با تبادلات اقتصادی در دو دوره قبل و پس از اسکان در شهرستان مُهر

۱ـ برای اطلاعات بیشتر ر ک به: نولان، پاتریک و گرهارد لنـسکی، ۱۳۸۰، جامـعه های انسانی، مقدمه ای بر جامعه شناسی کلان، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : ۲۵۱ به همراه عکس ها

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***