دانلود پایان نامه:نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم از منظر اخلاق‌گرایی میانه‌رو

دانلود پایان نامه

دانشکده ادیان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر

نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم

 از منظر اخلاق گرایی میانه رو

استاد راهنما:

دکتر عبدالحسن پیروز

 

استاد مشاور:

دکتر مهدی اخوان

تیر ۱۳۹۳

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

چکیده أ

فصل اول: کلیات… ۱

۱ـ مقدمه. ۲

۱ـ۱ـ طرح مسأله. ۲

۱ـ۲ـ پرسش پژوهش… ۴

۱ـ۳ـ فرضیات.. ۵

۱ـ۴ـ اهداف و روش پژوهش… ۵

۱ـ۵ـ پیشینه ی پژوهش… ۶

۱ـ۵ـ۱ـ پیشینه ی داخلی.. ۶

۱ـ۵ـ۲ـ پیشینه ی خارجی.. ۸

۱ـ۶ـ ساختار پژوهش… ۱۰

۲ـ ارزش و ارزش شناسی.. ۱۱

۲ـ۱ـ چیستی ارزش… ۱۱

۲ـ۲ـ ارزش شناسی.. ۱۲

۲ـ۳ـ قبح اخلاقی فیلم. ۱۸

۲ـ۳ـ۱ـ تعریف گرایی.. ۱۹

۲ـ۳ـ۱ـ۱ـ طبیعت گرایی اخلاقی.. ۲۰

۲ـ۳ـ۱ـ۲ـ نظریه های مابعدالطبیعی.. ۲۱

۲ـ۳ـ۲ـ ناتعریف گرایی، شهودگرایی.. ۲۲

۲ـ۳ـ۳ـ ناشناخت گرایی، توصیف ناگرایی.. ۲۳

۲ـ۳ـ۴ـ تعریف قبح اخلاقی فیلم. ۲۴

۲ـ۴ـ ارزش زیباشناختی فیلم. ۳۱

فصل دوم: نسبت هنر با اخلاق.. ۳۴

۱ـ ملاک تقسیم بندی دیدگاه ها ۳۵

۱ـ۱ـ ارتباط زیباشناختی.. ۳۵

۱ـ۲ـ نسبت ارزشی.. ۳۸

۱ـ۳ـ تحلیل و بررسی.. ۴۰

۱ـ۴ـ قرارداد اصطلاحات.. ۴۲

۲ـ خودآیینی گرایی.. ۴۳

۲ـ۱ـ زیباگرایی.. ۴۳

۲ـ۲ـ خودآیینی گرایی میانه رو. ۴۵

۲ـ۳ـ تحلیل و بررسی.. ۴۶

۳ـ نااخلاق گرایی.. ۴۹

۳ـ۱ـ نااخلاق گرایی افراطی.. ۴۹

۳ـ۲ـ نااخلاق گرایی میانه رو. ۵۰

۳ـ۳ـ تحلیل و بررسی.. ۵۱

۴ـ اخلاق گرایی.. ۵۱

۴ـ۱ـ اخلاق گرایی افراطی.. ۵۱

۴ـ۱ـ۱ـ افلاطون گرایی.. ۵۲

۴ـ۱ـ۲ـ آرمان شهرباوری.. ۵۳

۴ـ۱ـ۳ـ اخلاق گرایی متغیر جامع. ۵۵

۴ـ۱ـ۴ـ تحلیل و بررسی.. ۵۸

۴ـ۲ـ دیدگاه های میانه رو. ۶۰

۴ـ۲ـ۱ـ وجه تمایز دیدگاه های افراطی و میانه رو. ۶۱

۴ـ۲ـ۲ـ اخلاق گرایی میانه رو. ۶۳

۴ـ۲ـ۳ـ اصالت اخلاق.. ۷۵

۴ـ۲ـ۴ـ میانه روترین اخلاق.. ۸۸

فصل سوم: نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم. ۹۷

۱ـ تحلیل فیلم بر اساس دیدگاه میانه رو. ۹۸

۱ـ۱ـ ملاک انتخاب فیلم. ۹۹

۱ـ۲ـ مدل تحلیل فیلم. ۱۰۳

۲ـ تطبیق مبانی نظری بر موردهای مطالعاتی.. ۱۱۲

۲ـ۱ـ گریز. ۱۱۳

۲ـ۱ـ۱ـ تبیین جنبه های اخلاقی فیلم. ۱۱۴

۲ـ۱ـ۱ـ۱ـ خشونت… ۱۱۵

۲ـ۱ـ۱ـ۲ـ چگونگی رابطه ی زناشویی.. ۱۱۹

۲ـ۱ـ۱ـ۳ـ اروتیسم. ۱۲۲

۲ـ۱ـ۱ـ۴ـ تبهکاری.. ۱۲۴

۲ـ۱ـ۲ـ تحلیل بر اساس دیدگاه های میانه رو. ۱۲۶

۲ـ۲ـ پرتقال کوکی.. ۱۲۹

۲ـ۲ـ۱ـ تبیین جنبه های اخلاقی فیلم. ۱۳۰

۲ـ۲ـ۱ـ۱ـ خشونت… ۱۳۰

۲ـ۲ـ۱ـ۲ـ اروتیسم. ۱۳۶

۲ـ۲ـ۱ـ۳ـ آزادی اراده ۱۳۷

۲ـ۲ـ۱ـ۴ـ رفتار حکومت… ۱۴۰

۲ـ۲ـ۱ـ۵ـ رفتار کلیسا ۱۴۱

۲ـ۲ـ۱ـ۶ـ تبهکاری.. ۱۴۲

۲ـ۲ـ۲ـ تحلیل بر اساس دیدگاه های میانه رو. ۱۴۳

۳ـ نتیجه گیری.. ۱۴۷

۴ـ آینده ی بحث.. ۱۴۸

پی نوشت ها ۱۴۹

منابع و مآخذ. ۱۵۰

منابع برای مطالعه ی بیشتر. ۱۵۷

چکیده

یکی از مهم ترین پرسش ها در زمینه ی نسبت اخلاق و فیلم این است که آیا می توان فیلمی را به واسطه ی داشتن قبح اخلاقی، فاقد ارزش زیباشناختی یا دارای نقص زیباشناختی دانست؟ در پاسخ به این پرسش از افلاطون تا کنون، دیدگاه های مختلفی همچون «اخلاق گرایی افراطی»، «اخلاق گرایی میانه رو»، «زیباگرایی»، «خودآیینی گرایی میانه رو»، «نااخلاق گرایی افراطی» و «نااخلاق گرایی میانه رو» وجود دارد. در این میان، «اخلاق گرایی میانه رو» به عنوان یکی از رویکردهای معاصر، مدعی است که تبیین شایسته تری ارایه می دهد. در این نوشتار، پس از ایضاح برخی از مفاهیم به عنوان پیش فرض همچون قبح اخلاقی و ارزش زیباشناختی فیلم، دیدگاه های میانه رو در سه نوعش بیان می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین نقاط افتراق دیدگاه های افراطی و میانه روی اخلاق گرا در گستره ی پوشش ارزیابی اخلاقی، استفاده از اصول «تا آن جا که» و «از تمام جهات» و قایل بودن به کثرت ارزش ها است. دیدگاه های میانه روی اخلاق گرا در چند امر با هم اختلاف دارند. از منظر گستره ی پوشش ارزیابی اخلاقی در گونه های هنری و مصادیق آن ها، کرول آثاری را می پذیرد که جنبه ی اخلاقی آن ها در جذب یا مانع جذب شدن به اثر از سوی مخاطب دخیل باشند. گات آثاری را می پذیرد که بیان گر دیدگاهی اخلاقی و پاسخ های توصیه شده ی مرتبط با حوزه ی اخلاق باشند. کی یران فقط ارزیابی اخلاقی در برخی از آثار روایی را می پذیرد که جنبه ی اخلاقی آن ها با باورپذیری اثر در ارتباط باشد. تفاوت دوم استفاده از قید «گاهی» (کرول و کی یران) یا «همواره» (گات) برای ارتباط جنبه ی اخلاقی و زیباشناختی است. بر اساس دیدگاه های میانه رو می توان به الگویی برای تحلیل اخلاقی ـ زیباشناختی رسید که دیگر ارزش های زیباشناختی اثر را نیز لحاظ می کند. در بخش پایانی این الگو در دو فیلم «گریز» و «پرتقال کوکی» بررسی می شود و نشان می دهد که این فیلم ها تا آن جا که دارای جنبه های اخلاقاً معیوب هستند، دارای نقص زیباشناختی نیز به شمار می روند.

واژگان کلیدی: ارزش زیباشناختی، اخلاق گرایی میانه رو، خودآیینی گرایی، قبح اخلاقی، نااخلاق گرایی.

فصل اول: کلیات

۱ـ مقدمه

۱ـ۱ـ طرح مسأله

نسبت «اخلاق»[۱] با «زیباشناسی»[۲] * در میان فیلسوفان، همچون دیگر اندیشمندان علوم انسانی، همواره با تفاوت دیدگاه همراه بوده است و جریان های مختلفی در باب این مسأله شکل گرفته است. در برخی از هنرها همچون فیلم، مسأله ی نسبت اخلاق با هنر در حادترین درجه ی خود مطرح می شود. در جامعه ی مدرن تأثیرات محتمل فیلم بر جامعه، از تأثیرات محتمل هنرهای دیگر بیشتر است. دلیل این امر را باید در تعداد مخاطب سینما در مقایسه با مخاطبان دیگر هنرها جست وجو کرد و باید به این امر نیز عنایت داشت که فیلم دو حس بینایی و شنوایی را همزمان مشغول می کند و همین امر سبب درگیر شدن بیشتر با فیلم نسبت به دیگر آثار هنری می شود.[۳] تجربه ی صد ساله ی سینما نیز این امر را به خوبی نشان می دهد که مخاطبان به چه اندازه از سینما تأثیر می پذیرند و فیلم ها چه نقشی در شکل گیری گرایش و کنش آن ها موثر است.

ضرورت پژوهش در این زمینه را زمانی می توان به خوبی درک کرد که نگاهی به نزاع ها و بحث های مطرح شده نسبت به مضامین غیراخلاقی حاکم بر برخی از فیلم ها همچون «آخرین تانگو در پاریس»[۴] (۱۹۷۲)، «کشتار با اره برقی در تگزاس»[۵] (۱۹۷۴) و «قاتلان بالفطره»[۶] (۱۹۹۴) داشت و یا جریان نزاع های مرتبط با فیلم های سینمایی در ایران که نمونه ای از آن را می توان نسبت به اکران پنج فیلم «من مادر هستم»، «زندگی خصوصی»، «من همسرش هستم»، «پل چوبی» و «برف روی کاج ها» (۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۱ دنبال کرد.

از منظر فلسفی در وهله ی نخست ممکن است اخلاق و زیباشناسی دو حوزه ی کاملاً جدا تصور شوند، اما ارتباط زیباشناسی و اخلاق زمانی بهتر آشکار می شود که ملاحظه می کنیم ارزیابی اخلاقی و هنری از مفاهیم مشترکی همچون «خوب» و «بد» و «ارزشمند» و «بی ارزش» سود می جویند و هر دو در شاخه ای به نام «نظریه ی ارزش»[۷] یا «ارزش شناسی»[۸] جای می گیرند. از سوی دیگر همین امر می تواند وجه تمایز هم باشد، زیرا جایگاه ارزیابی و قضاوت[۹] در این دو با یکدیگر متفاوت است و قضاوت در اخلاق امری تردیدناپذیر و در هنر در خور تردید و حتی ناممکن شمرده شده است.[۱۰] اما در هر حال از دوران یونان باستان تاکنون، نوعی جریان فلسفی قایل بدان بوده است که میان کیفیت اخلاقی آثار هنری و ارزش زیباشناختی[۱۱] آن ها پیوندی نزدیک و متقابل برقرار است. در این میان، گروهی به نوعی از نسبت میان هنر و اخلاق قائل اند که تمام ارزش های هنری را نادیده می گیرند. این دیدگاه خریدار چندانی نداشته است، اما نوع پیچیده تر آن که کیفیت اخلاقی را فقط یکی از ملاک های قضاوت آثار هنری قلمداد می کند، بسیار تأثیرگذار بوده است. چنان که می توان گفت تفکر انتقادی و زیباشناختی از دوران رنسانس تا عصر روشنگری و در دنباله تا عصر ویکتوریا عمدتاً تبلور این اندیشه بوده است. در این میان دیدگاه دیگری در ارتباط میان اخلاق و هنر وجود دارد که «اخلاق گرایی میانه رو»[۱۲] یا «اخلاق گرایی معتدل» خوانده می شود و مدعی است که دیدگاهی فاقد اشکالات پیشینیان در این حوزه را بیان می دارد. در کنار این دو جریان اخلاق گرا، جریان های «خودآیینی گرایی»[۱۳] یا «زیباگرایی»[۱۴] و «نااخلاق گرایی»[۱۵] نیز وجود دارند. در این پژوهش با اشاره ای به جریان های دیگر، پرسش پژوهش از منظر اخلاق گرایی میانه رو تحلیل خواهد شد.

تعداد صفحه : ۱۶۶

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       ali.farjadniya@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***