دانلود پایان نامه:اندیشه رکن رابع در مکتب شیخیه کرمان و نقد آن از سوی شیخیه همدانی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مذاهب اسلامی

 

 اندیشه رکن رابع در مکتب شیخیه کرمان  نقد آن از سوی شیخیه همدانی

 

استاد راهنما:

حجت الاسلام والسلمین دکتر مهدی فرمانیان

 

استاد مشاور:

حجت الاسلام والسلمین دکتر عزالدین  رضا نژاد

تابستان ۱۳۹۱

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهـــرست مطالب

فصل اول: کلیات.. ۲

مقدمه: ۳

تاریخ پیدایش…. ۴

فرقه های شیخیه. ۱۱

  1. شیخیه آذربایجان. ۱۲

تاریخ پیدایش…. ۱۲

عقاید شیخیه آذربایجان. ۱۵

  1. شیخیه کرمان. ۱۷

الف) تاریخ پیدایش…. ۱۷

ب) بزرگان. ۲۰

ـ حاج محمد کریم خان کرمانی(۱۲۲۵ـ ۱۲۸۸هـ. ق) ۲۰

ـ حاج محمد خان کرمانی(۱۲۶۳ـ ۱۳۲۴ هـ. ق) ۲۲

ـ حاج زین العابدین خان کرمانی(۱۲۷۶ـ ۱۳۶۰ هـ. ق) ۲۳

ـ حاج ابوالقاسم خان کرمانی(۱۳۱۴ـ ۱۳۸۹ هـ. ق) ۲۳

ـ حاج عبدالرضا خان ابراهیمی(۱۳۴۰ـ ۱۴۰۱ هـ. ق) ۲۴

ـ سید عبدالله موسوی(۱۳۱۷ـ ۱۲۸۸ هـ. ق) ۲۴

ـ سید علی موسوی.. ۲۵

ج) عقاید شیخیه کرمانیّه. ۲۵

  1. شیخیه همدان. ۲۶

الف) تاریخ پیدایش…. ۲۶

ب) بزرگان. ۲۸

ـ میرزا محمد باقر همدانی (۱۲۳۹ ـ ۱۳۱۹ هـ.ق) ۲۸

ـ میرزا ابوتراب نفیسی کرمانی.. ۳۰

ج) عقاید. ۳۰

فصل دوم: شیخیه کرمان وهمدان وعقائدآنان. ۳۲

مدخل.. ۳۳

۱ـ اصول دین: ۳۵

۲ـ معاد. ۳۶

۳ـ معراج.. ۳۹

۴ـ غلو در خصوص ائمهb. 41

۵ـ رکن رابع. ۴۳

فصل سوم: رکن رابع در اندیشه شیخیه کــــرمانی.. ۴۶

مقدمه. ۴۷

پیشینه تاریخی.. ۴۸

رکن رابع از دیدگاه شیخ احمد احسائی: ۵۰

رکن رابع از دیدگاه سید کاظم رشتی: ۵۲

رکن رابع از دیدگاه حاج محمد کریم خان کرمانی: ۵۴

رکن رابع از دیدگاه حاج محمد خان کرمانی: ۶۰

رکن رابع در دیدگاه جانشینان حاج محمد خان کرمانی: ۶۸

فصل چهارم: نقدهای شیخیه همدان برشیخیه کرمان. ۷۴

مقدمه: ۷۵

الف: بدعت بودن این ادعا. ۷۵

ب: مطرح ساختن خویش و دعوت به خود. ۷۶

ج: تفسیر های ذوقی و برداشتهای سطحی از آیات و روایات… ۷۷

رکن رابع در نظر شیخیه همدان: ۷۹

نقدهای شیخیه همدان بر وحدت ناطق.. ۸۲

نتیجه گیری: ۱۰۰

ملحقات: نقدهای شیعه بررکن رابع. ۱۰۳

مقدمه: ۱۰۴

نیابت عامه در زمان غیبت کبری.. ۱۰۵

۱ـ ادله ولایت فقیه: ۱۰۶

الف ـ دلایل عقلی: ۱۰۶

فهرست منابع. ۱۱۵

چکیده

یکی از مباحث مطرح شده ازسوی شیخیه که موجب ایجاد یک واژه جدید در ادبیات اعتقادی شیعه و یکی از مهم­ترین موجبات جدایی گروهی از شیعیان از بدنه اصلی گردید بحث «رکن رابع» است.

با طرح این موضوع مباحث فراوان و نظرات گوناگون پیرامون آن مطرح گردید و مجالس متعددی در خصوص رد یا دفاع و توضیح آن در حوزه های علمیه شکل گرفت. آنچه موضوع این تحقیق است همین اختلاف برداشت پیرامون این واژه است که در میان دو گروه از شیخیه واقع شد. شیخیه کرمان با محدود کردن تعریف رکن رابع و مطرح کردن شیعه کامل و ناطق واحد آن را منحصر در وجود یک نفر از علماء شیخی نمودند که این تعریف از سوی شیخیه همدان مورد نقد و انتقاد قرار گرفت.

در این تحقیق سعی گردیده از منابع شیخیه کرمان، تعریف رکن رابع بیان شده و از منابع شیخیه همدان نقدهای آن بررسی و ذکر گردد. شیخیه همدان معتقدند آنچه بزرگان گفته اند غیر از بیان ناطق واحد است و این قول را بدعت در دین و انحراف در عقاید بزرگان شیخیه و گمراهی و ضلالت نام برده­اند و می­­گویند منظور مشایخ ما از رکن چهارم، معرفت راویان و ناقلان آثار ائمه اطهار b و پیشوایان دین مبین است. حاج محمد کریم خان نه تنها قایل به وحدت ناطق نیست بلکه اعلمیت و افضل بودن در عالم را هم لازم نمی­داند و می­گوید می­توان از مفضول نیز تبعیت کرد. لذا این اعتقاد را از ابداعات محمد خان کرمانی دانسته و بر علیه او مطالب فراوان بیان نموده­اند و در مقابل شیخیه کرمان خویش را مفسر حقیقی نظرات شیخ و سید و محمد کریم خان دانسته و به دفاع از این تعریف و تعمیم آن به نظرات مشایخ خویش پرداخته­اند.

کلمات کلیدی: شیخیه کرمان، شیخیه همدان، رکن رابع، ناطق واحد شیعی.

فصل اول:

کلیات

مقدمه:

شیخیه به گروهی از شیعیان امامیه گویند که در پاره ای اعتقادات از نظرات شیخ احمد احسایی پیروی کرده و به واسطه شرایط اجتماعی دوران آغاز این نظریات و مخالفت ها و نفی و اثبات علماء، به صورت فرقه ای در میان شیعیان اثنی عشری در آمدند. این گروه را به واسطه انتساب به مؤسس و نظریه پرداز آن، شیخ احمد احسایی (رجب ۱۱۶۶ـ ذیقعده ۱۲۴۱) که در اصطلاح شیخیه او را شیخ جلیل می نامند[۱] به نام «شیخیه» نامیده و بدین نام معروف گردیده اند.[۲] اگرچه در ابتدا و در زمان خود شیخ احمد، چنین تقسیم و جدایی میان شیعیان نبود ولی به تدریج با شکل گرفتن گفتمان خاص و تقریر نظرات شیخ احمد، توسط شاگردان و پیروان وی، رفته رفته گروهی که معتقد به افکار و نظریات شیخ احمد بودند، به صورت فرقه ای خاص و جدا از سایر شیعیان شناخته شده و عنوان «شیخیه» به آن گروه اطلاق گردید که به این جدایی و نام گذاری در آثار سید کاظم رشتی اشاره شده است و در دلیل المتحیرین گفته است «علت نامیدن ایشان به شیخیه پیروی از شیخ احمد است[۳]». در مقابل، به سایر شیعیان بالاسری می گفتند و این نام از آنجا نشأت گرفته بود که شیعه نماز خواندن در بالاسر قبور مطهر معصومینb را جایز می شمارد در حالی که پیروان شیخ احمد آنرا حرام می دانند و لازم می دانند نمازگزار در پشت سر قبر، به گونه ای که قبر مطهر را در پیش رو دارد، نماز بخواند و اقامه نماز در بالای سر قبور مطهر معصومینb را حرام می دانند.

البته این اختلاف یکی از موارد فرعی اختلاف بین علماء شیعه و پیروان شیخ احمد احسایی بود که در ادامه اجمالاً به ذکر این موارد خلاف و عقاید خاص ایشان، اشاره خواهیم نمود. اما برای بررسی اینکه چرا و چگونه این جدایی در میان شیعیان رخ داد و مسائلی که تنها می توانست در حد یک اختلاف تئوری و نظریه ی علمی در میان علمای شیعه باشد و چون سایر اختلافات نظری در حوزه های علمیه مورد بحث قرار گیرد، منشاء پیدایش فرقه ای در میان شیعه گردیده و موجبات درگیری و نزاع های اجتماعی طی سالیان متمادی را فراهم آورد، مسأله ایست که در بررسی سیر تاریخی و روند شکل گیری این فرقه و نیز دقت در شرایط زمانی و اجتماعی خاص تکوین این فرقه روشن خواهد شد که ارتباط مستقیم با موضوع بحث ما در این رساله ندارد و لذا تنها در این فصل اشاره ای به آن خواهیم نمود.

  1. مشکور، دکتر محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامی، ص ۲۶۶
  2. محمد کریم خان کرمانی، هدایه الطالبین، ص ۸۵
  3. سید کاظم رشتی، دلیل المتحیرین، ص ۱۳

تعداد صفحه : ۱۳۰

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***